Åh, tack!
Jag ska läsa varsamt, inte kommentera. Tänka och glädjas tyst för mig själv. Jag har stor tilltro till dig. Stor.
Hör du ingen tummen upp just nu beror det på att jag snart är i svampskogen. Sen läser jag.
Stort tack för att du lämnar ifrån dig något så vackert som dina ord. Tack!
Jag har skickat iväg en liten text för läsning. Då jag gör det skickar jag iväg min själ och mitt hjärta på en och samma gång. Jag har navelsträngat mig in i texten och jag klarar inte av att någon läser den objektivt. För just nu är jag så inne i det jag skrivit att jag inte hunnit med processen att avskilja mig från den. Den är en del av min person. Så sätt inga röda bockar i kanterna i detta läge!
Frågor jag ställer mina elever – Hur vill du att jag tar emot din text?
Jag brukar fråga mina elever hur de vill att jag ska ta emot deras arbeten. Och har lärt mig att berätta om det själv. I detta läge vill jag att du ska läsa det här med respekt för att jag inte är klar, att jag är osäker på det jag skriver och att jag inte klarar av att du rättar ett enda ord eller frågar om – Va menas med det här? Utan bara läsa. Inget mer. Sedan får du ge ett gensvar som du själv får fundera på. Just nu är jag i fasen – jag ger fasen i det här och kastar bort alltsammans.
Tänk på elevernas tuggpennerivåndor och fundera över hur texter kan tas emot. Dessa frågor kan du ställa som mottagande lärare:
- Hur vill du att jag läser din text?
- Skulle du tycka om att höra min röst läsa din text?
- Vill du läsa din text högt för mig?
- Vill du läsa din text högt för hela klassen?
- Skulle du tycka om att läsa din text för en klasskamrat?
- Vill du att jag kommenterar något?
- Vill du att jag rättar eller vill du själv ta ansvar för det?
- Hur vill du att jag ska besvara din text?
- Hur vill du…
Kärleksförklara källan!
Då det gäller källkritik och kunskapen om den så synliggörs den första förståelsen i hur läraren förvaltar mötet med elevens text. Eleven i sig är källan till sin text. Om eleven i framtiden ska förstå textens källa och avsändare så beror det på hur eleven själv fått uppleva betydelsen av att vara en källa. Därför är källförälskelse väldigt vackert. Med vördnad och respekt läser jag elevens verk.
Då kursplanerelaterar jag också. Det kommer som grädde på moset!
********
Läs min krönika hos Lärarnas Tidning – Här kommer jag med mitt djävla skitarbete!
********