– Jag tycker språk är jättekul. Jag är intresserad av många olika språk. Ibland undrar jag hur jag ska få lära mig andra språk. Jag blir glad av språk, säger eleven jag samtalar med.
Språkintresset handlar om att eleven är flerspråkig. Med flera språk upptäcker eleven skillnader och likheter mellan språk och undrar över ljud och varför bokstäverna kan låta så olika beroende på vilket språk som talas. Eleven går i årskurs tre.
– Jag härmar alla språk jag får lyssna till. Det är mitt intresse.
Jag tänker att undervisningen kan ge inblickar i språken och mycket tidigare än då vi ger eleverna möjlighet att välja språk att studera. De flesta program ger eleverna engelskan men det finns möjligheter att visa filmer där man talar andra språk. Vi har ett ansvar för att bredda vyerna och med språk vidgas världen och möjligheterna till kontakt. Frågan är vad som händer och vad som har föregått att ett språk får så lite intresse och att antal elever är för få för att skolan ska ge språket en plats i undervisningen.
Jag hade ett textsamtal på turkiska. Ingen av eleverna kunde språket. Oj så de klurade, funderade och relaterade. Snart vågade de gissa och när de gjorde det kom fler och fler förslag upp om likheter och olikheter. Några ord kunde vi gemensamt förstå.
En elev jag hade ville lära sig läsa på punkt. Hon hade upptäckt de texter som fanns överallt i skolan men som ingen talade om. Hon sa att hon ville lära sig hur man läste på punkt och att blunda och läsa.
En elev, årskurs tre, ville lära sig italienska och såg sin chans att lära sig det genom att berätta att man i hemmet talade italienska. – Jag sa så för då kunde jag få italienska som modersmål, berättade eleven.
Språkliga råd är
- visa intresse för de språk som eleverna talar. Många elever talar tre språk med sina närmaste
- Visa filmer där språket används och låt eleverna lyssna till olika språk via radio eller andra medier
- Språk innebär en mötesplats och som sådant kan vi diskutera det. Det skolan ger eleverna handlar inte om bara skolan utan om samhället och de olika kulturer som kommer med att vi möts där
- Lärare som delar med sig av sin nyfikenhet för språk skapar intresse för språk
- Många lärare är flerspråkiga och språket kan vi dela för att lyssna till, tänka om och lära av
Då jag lämnar skolan möter jag en klass på perrongen. Deras lärare har en mössa på sig. Ett franskt ord kan jag identifiera. Vad kan det betyda?
Hej HOPP!
Anne-Marie
Tack för intressant artikeln!