Då kommer fokus att hamna kring den samlande lärarkåren och inte den enskilde läraren. Det kallar jag skolutveckling. Där jag fått min utbildning handlar undervisningsutveckling inte om den enskilde lärarens undervisning och om den är fel eller rätt utan mer om den samlande undervisningen och dess innehåll och utveckling.
Jag förstår nu hur jag kan tala om det jag gör och verkar för. Utvecklingen sker för oss alla, och hos den enskilde. Detta som beskrivs är skolutveckling! Detta såg jag då jag utbildade mig i skolor på Nya Zeeland, även i USA och också i SydAfrica. Den att utvecklingen är gemensam. Först då slipper den enskilde läraren såväl rädsla som skam. För dessa är annars bromsklossar i skolans förändringsarbete.
Anne-Marie
Det krävs mycket mod och ödmjukhet för att vilja bygga upp och delta i en sådant forum. Det enda som skulle räknas är innehållet i undervisningen. Det skulle inte finnas utrymme för löjliga ambitioner som att språket är viktigare än slöjden, matte viktigare än musiken, NO viktigare än idrott.
http://video.google.com/videoplay?docid=9207329596891349149#docid=-780286713302698074
Precis. Det handlar också om att utvigda samspelet med alla oss som pedagogiskt utvecklar skola och förskola. Ha en vacker söndag Sspirit. A-M
Vill du veta mer om LS-kolla in: http://www.pedagogstockholm.se/-/Kalendarium/Ovrigt/Forelasning-Learning-Study-Teachers-enhance-student-learning-and-produce-new-knowledge-to-be-shared/
Det tackar jag synnerhet för. A-M