Osannolika tittarsiffror och lektionsförslag kring själva tanken

Det är ofantligt märkligt många tittarsiffror!  Jag är nu en av dem som tittat. Jag tänker hur marginell min medverkan är i statistiken. Trots det så rubbar jag den och säkerligen du också.

Jag är en av

248 766 948!

Jag kan tänka mig att göra undervisning av detta, såväl i matematik och geografisk spridning, kommunikation, gränser, innehåll, samspelet med uttryck, media, ungdomskultur, kärlek, musik, reklam… ja allt.

  • Hur många är det egentligen 248 766 948?
  • Var finns dessa på jordklotet? Förklara och placera?
  • Var ser man inte denna youtubefilm?
  • Varför tror du det?
  • Är det möjligt att det är människor som sett den här flera gånger än en gång?
  • Hur mäter man besökarstatistik?
  • Vad säger den?
  • Hur säljer den?
  • Vad säger det om människan?
  • Varför tror ni att så många vill se den här?
  • Vad gör nyheterna med informationen?
  • Varför skriver tidningarna om det här?
  • Vad kommer som god tvåa?
  • Vad gör sig inte på Youtube?
  • Vad händer om klassen gör en youtubefilm?
  • Hur kan vi följa spridningen?
  • Vad behöver vi kunna?
  • Vad ska innehållet vara?
  • Varför ska man vara på youtube?
  • Varför vill människor nå ut?
  • Med vad vill människor nå ut?
  • Hur sprids information mellan människor?
  • Varför har den här blivit så stor?
  • Vilken är målgruppen?
  • Finns det en målgrupp?
  • Hur fungerar språk?
  • Vad är innehållet i musiken?
  • Varför, hur, vad, när, vem?

Anne-Marie


Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Jordklotet, Källkritik och undervisning, Klassrummet, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.