Synvändartips: Sluta motivera barnen

Det här är tankar jag varit inne på. Om jag som lärare måste motivera så handlar det om att det inte riktigt är relevant för ungarna, de förstår inte. Om jag istället gör och agerar, dessutom tror på det innehåll jag presenterar så händer det något. Här är en del synvändartips!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Hinder för lärande, Verkligheten, Visionerna och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 svar på Synvändartips: Sluta motivera barnen

  1. pia skriver:

    Ja! Ja!
    Precis så.

  2. Mats skriver:

    Jo men vi lever i coachingsamhället och dras med bilden av den duktige läraren som frälser och lyfter ointresserade barn. En restprodukt från teveserien 9a?

  3. Bra artikel. goda råd och alltid nyttigt att tänka tvärtom. MEN, man kan motivera på andra sätt än genom att kavla upp ärmarna, stöna och tänka ”Nu jävlar ska jag motivera dem”.

    En lärare som har ett passionerat förhållande till sitt ämne motiverar genom sin blotta inställning, men nog sjutton ligger det också på oss att få våra elever att förstå vad kunskaperna ska vara bra för.
    Jag brukar köra brainstorming på tavlan och det kan man ju se som att eleverna motiverar sig själva och varandra, men även det är att ”motivera barnen”.

  4. Anne-Marie skriver:

    Jag tror på det man själv gör och visar att man tror på. Jag tror också att alla elever inte behöver göra samma uppgifter, utan olika och att ungarna hjälper varandra att bli intresserade. A-M

  5. Jag tror också på det, Anne-Marie, men jag tror också att det behövs mindre troende och mer ta-reda-pående.

    Uppmärksamhet och skarpsynthet är underskattade läraregenskaper.

  6. mie skriver:

    UTAN ATT HA LÄST ”SYNANVÄNDARTIPS” REAGERAR JAG OCH ÄR KANSKE UTE PÅ HAL IS.?!?.
    Att presentera/synliggöra ett ämne/material på ett spännande sätt, är för mej att väcka motivation till vidareforskning hos eleven.
    Precis som när försäljaren gör reklam/presenterar sin vara.
    Att vara pedagog är ett slags skådespelaryrke.Du skall presentera ditt ämne på bästa sätt.Avläsa publikens reaktioner.Innan mötet med publiken/eleverna känna nervkittling. Leverera för att väcka motivation till att lyssna se och bearbeta.

  7. Anne-Marie skriver:

    Helena, absolut. Uppmärksamma lärare, skarpsynta sådana tror jag mycket på. Det gäller att uppfatta små signaler och utveckla dem. Mie, klart vi ska visa vårt intresse och vår tro på det vi gör då skapas motivation. Den föds i det du skriver men det kan ta en tid. A-M

Kommentarer är stängda.