Inte kompensatorisk utan demokratisk skola!

Man talar ibland om att skolan ska vara kompensatorisk. Det är ett värderande ord som pekar lite hit och dit. Vi borde trycka på att skolan ska vara demokratisk. Det demokratiska uppdraget är att alla elever ska få en utbildning och ingå i en skolutveckling värd namnet. En verklighetsanpassad sådan. Det demokratiska uppdraget syns också i våra styrdokument. Svart på vitt!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Hinder för lärande, Läraryrket och lärarrollen, Styrdokumenten, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 svar på Inte kompensatorisk utan demokratisk skola!

  1. Plura skriver:

    Precis, läser mycket kring nya skollagen just nu. Där är det klart uttryckt att det är det demokratiska forstran som gäller tillsammans med barnens rätt enligt barnkonventionen. Till och med så att numera är barns inflytande lagstadgat inte bar i läroplaner mm utan i skollagen. Plura

  2. Mats skriver:

    Kompensatoriskt demokratisk?

    Om man tänker att samhället lider av ett demokratiskt underskott – är det då möjligt att se skolan som en fristad där alla är lika värda och allas röster betydelsefulla?

    Ändå tycks de flesta barn uppleva skolan som ett fängelse!

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Jag bekymrar mig över fängelsekänslan. Borde inte skolan upplevas som en befriande möjlighet. A-m

  4. Anne-Marie Körling skriver:

    Vad betyder demokratiuppdraget i skolan? Vad betyder ”en skola för alla”?

  5. Pingback: Bakgrunden väger allt tyngre i betyget. Eller ”McDonald´s kompensatoriska uppdrag.” « metabolism

Kommentarer är stängda.