Vad skulle du vilja att jag skrev om? Jag har aldrig ställt frågan. Vore kul att höra vad just du önskade dig för inlägg? Och något svar du önskade dig?
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Om Sokrates, frågor o framför allt vad som händer hos den vuxne eller barnet som får den öppna respektive den stängda frågan att besvara. Vad ger frågan för svar o känsla.
Jag är nyfiken på fler konkreta exempel och verklighetsbeskrivningar av hur du arbetar med utveckling av elevernas läs- och skrivförmåga och digitala kompetens. Vilken roll tar du gentemot eleverna i lärprocessen? Hur reagerar eleverna på dina övningar och aktiviteter? Vad har eleverna särskilt svårt eller lätt för att lära sig? Vad kan du som lärare lära av dina elever i olika situationer? Frågorna är många och nyfikna – från en som inte längre arbetar i klassrummet.
Jag är väldigt intresserad av att höra dina tankar om inkludering, exkludering,arbetssätt och bemötande av barn och ungdomar i grundskolan med ”neurobiologiska funktionstillgångar”, dvs de som ofta idag får diagnoser som AD/HD, ADD och Asperger syndrom m.fl.
Vänligen Jenny Ström 🙂
Om jag fick önska, skulle jag vilja höra mer om hur du gör när du planerar undervisning. Hur använder du dig av kursplaner? Bestämmer du dig för att fokusera på några av målen inom ett arbetsområde i t.ex. SO? Eller bestämmer du dig för ett arbetsområde inom SO och ser vilka mål som passar in? Eller tänker du in hur du ska knyta ihop olika mål från olika ämnen? Eller har du alla mål i huvudet och tar de chanser som kommer för att arbeta mot dem? … Eller som jag började, hur använder du dig av kursplanerna? 🙂
Hej – jag kommer att konstruera svar på dessa önskningar i bästa mån det går. Först ut är Öpedagogen. Detta inlägg heter Frågekonsten i klassrummet.
Jag tackar för intresset och behöver tid att besvara dem. Ni som läser här och önskar er något inlägg – skriv gärna.