Kursplanerna och undervisningsansvaret i klassrummet

 

Jag hämtar text ur kursplanerna, de nuvarande, för att förstå uppdraget i mitt klassrum, tillika det ansvar jag har:

Det undervisande uppdraget i ämnet samhällskunskap:

Kunskaperna inom det samhällsorienterande området ger eleven möjlighet att se omgivningen i relation till sig själv och att förstå sig själv i relation till omgivningen, dvs. hur individen formar sin värld och formas av andra. Kunskaperna ska ge en god grund föra att delta, ta ansvar och agera som medborgare i ett demokratiskt samhälle och fö att medverka till en hållbar samhällsutveckling. (Skolverket: Kursplaner och betygskriterier 2000, reviderad version 2008)

Detta är vårt undervisande uppdrag. Om vi ska leva kursplaner och väva in läroplanens kunskaps- och männisosyn handlar lärandet i skolan om detta. Det betyder att vi inte kan exkludera elever ur våra praktiker då detta synsätt inte har stöd i våra dokument. Vi kan heller inte avsäga oss undervisning och ansvar i hur vi organiserar för varje elev i klassrummet, ordnar och säkerställer att alla elever har rätt att lära och kanske gör den egna klassrumsproblematiken till ett levande exempel om hur vi ska lära ihop så att vi utvecklar och lär oss leva i den gemenskap som samhället i stort kräver av oss och som väntar oss utanför skolan.

På Skolverkets hemsida kan man fortfarande lämna synpunkter på vad de kommande undervisningsuppdrag kan innehålla – dvs – för den nya gymnasieskolan. Men under gymnasietiden hinner en del elever bli myndiga… då kan man inte längre vända sig till elevens föräldrar.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Läraryrket och lärarrollen, Pedagogik, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.