Hur skriver man en kursplan…

Hur skriver man en kursplan…

… frågade någon mig? Det är svårt att skriva kursplan. Det är en lång komplicerad historia som blir oss givet i kortfattat skick. Det lärare har att göra är det fina arbetet med att omsätta alltsammans så att eleverna får lära sig och att gå in i diskussioner så att lärare vet, kan och vågar sin läroplan och sina kursplaner. Vi behöver varandra vi lärare och vi behöver våra diskussioner hur att bygga läroplan. För vi ska inte bara få den, det är för passivt i tider som dessa, vi ska omsätta dem. Bygga, genomföra, utvärdera och leva dem. Det är vår uppgift.

Det är faktiskt väldigt roligt och utmanande. Det betyder att vi har fått ett förtroende att verka för något så viktigt som barns lärande. Vilket uppdrag! Det är nästan hissnande!

Och det som är allra viktigast i bygget av läroplanen och kursplanerna  – det är att vi sätter elevernas lärande som vårt utvecklande fokus. Och att vi tillskriver oss kunskaper ur det närhetsperspektiv vi har till elever och det som sker och händer i deras liv och huvuden. Vi är också elevernas värdiga talesmän.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Hur skriver man en kursplan…

  1. Plura skriver:

    Bra skrivet – det är väl grundtesen med IUP. Plura

Kommentarer är stängda.