Klassrumsorganisation – att skapa ett klassrum för lärande

Klassrumsorganisation – hur är det att vara i elev i mitt klassrum?

Då jag skapar klassrum funderar jag över hur det är att vara elev i detta rum. Jag tänker så här:

  • För vem är detta rum?
  • Hur ska många kunna vara här samtidigt?
  • Från hur många platser undervisar jag som lärare?
  • Hur ser eleven från olika platser i rummet?
  • Hur kan eleven röra sig i rummet?
  • Vad händer om klassrummet är organiserat i rader och man hamnar längst bak? Hur hör man därifrån?
  • Vad kan jag som lärare göra och hur kan jag förflytta mig?
  • Varifrån brukar jag undervisa? Varför då? Vad gör det med eleverna som sitter längst fram? Sitter i mitten? och längst bak?
  • Hur ser eleven tavlan om jag skriver på den?

Jag kan konstruera mängder av frågor kring klassrummet men detta är de mest basala frågorna i mitt klassrumsorganisatoriska tänk.

Här är de modeller jag följer i mitt klassrumsutvecklande. Jag har mina modeller hämtade ur

  • Skolmiljöerna i skolorna på Nya Zeeland
  • Från skolmiljöer i SydAfrika och Amerika
  • Från teorierna och då främst de socialkonstruktivistiska – vilket betyder att människan är social och lär genom att vara tillsammans med andra människor.
  • Vygotskijs teorier om samtal och dialog
  • John Deweys syn på demokrati och lärandets handling
  • Att jag omsätter läroplan och kursplanerna i rummet

Jag tänker inte hemtrevligt. Skolan ska vara allt annat än hemtrevligt. Det ska vara pedagogiskt. Och jag tänker därför att klassrummet ska signalera innehåll och skoltrevligt!

Jag har funnit att jag alltid organiserar utifrån ett slags cirkeltänk. Detta betyder att jag strävar efter att alla kan se varandra. Det gör också att jag kan öppna dialogen mellan elever och visa att jag tillåter den. Det är också mycket svårt att göra miner och visa ogillande om man alltid ser varandra då man talar. Själva cirkeln har jag utvecklat till att bli en möjlighet att i undervisningen sätta innehållet i absoluta centrum.

För att visa att det är lärandet jag vill gestalta här i mitt klassrum klistrar jag bland annat remsor på alla bänkar, de får tjänstgöra kladdpapper för vad det än må vara som eleverna måste skriva, pröva eller undersöka. Jag kan också skriva meddelanden till eleverna. Detta är en början till att se processerna som rinner ut ur pennan. Jag behöver alla sätt att spåra elevernas kunskaper. Kladdpapper finns nästan inte i klassrum. Det betyder att man inte heller kan följa arbetsprocesserna formativt. Vi får bara resultatet. Det är mycket lärande som osynliggörs av den anledningen.

Det är underbart när klassrummet är ihopplockat efter att städare har polerat golven under sommaren. Då måste jag skapa ett klassrum igen, eleverna ska inte ärva förra klassens klassrum eller komma tillbaka till vårterminens klassrum. Elever växer och det ska rummet göra i samma takt. Det handlar om att vidga perspektiven.

Det tar tid att skapa ett klassrum för lärande. Jag är ytterst pedagogisk då jag tänker klassrum. Jag vill vara elev i mitt eget klassrum.

Detta är ett av mina klassrum. Då var året 2004. Det ställde givetvis andra krav på undervisande lärare. Läraren förlorade liksom en central plats. Men å andra sidan införde jag fem eller sex nya undervisningsformer. Och det vann alla på. Jag införde

  • helklassundervisning
  • halvklassundervisning
  • vem vill ha mer undervisning
  • smågruppsundervisning
  • en-till-en-undervisning
  • kom-du-som-vill-undervisning
  • två-och-två-undervisning
  • och självklart elev-till-elev-undervisning
  • och självklart flera elever vill och kan jobba med det som samlar dem

Och om jag ska vara helt ärlig. Jag blir en mycket dålig lärare i miljöer som inte är pedagogiskt uppbyggda. Självklart kan jag nära eleverna enbart med undervisning. Men något dör inom mig. Det är klassrumsorganisation och pedagogisk medvetenhet i rummet som ger mig undervisande styrka.

Men jag är en aning kritisk. I andra skolländer har man en medveten diskussion om rummets pedagogiska betydelse och syftar till att skapa rummet för lärandet. På Nya Zeeland har man det i sin utbildning. I Reggio Emilia är rummet en pedagog. I Sverige har vi ingenting av detta.

Jag har gjort en liten pedagogisk film – Klassrummet – som handlar om klassrumsorganisation. Detta häfte med massor av öppna frågor att diskutera finns som lärarprocesstänkande möjligheter.

Jag ställer mig alltid frågor till rummet:

  • Vill jag vara elev i mitt eget klassrum?
  • Vilka teorier syns i mitt klassrum?
  • Är det ett pedagogiskt rum som samspelar med läroplanen?

Jag återkommer i ämnet! Detta är en del av mina pedagogiska tankar om rummet. Jag glömde skriva – jag har inga bestämda platser. Och – jag menar förstås att eleverna inte har bestämda platser. Det är cirkulation i rummet. Lärande sådan!

Och handen på hjärtat – hur ser eleven på sitt klassrum?

Små detaljer som kan hjälpa till att synliggöra böcker, elevalster och pedagogiska bilder

Klassrummet – inte hemtrevligt – utan skolrikt och skoltrevligt!

Det här inlägget postades i Klassrummet, Läraryrket och lärarrollen, Styrdokumenten, Värdegrunden, Verkligheten, Visionerna, Vygotskij och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

30 svar på Klassrumsorganisation – att skapa ett klassrum för lärande

  1. Pingback: Placeringseffekten | malix.se "Attitydambassadör"

  2. Linda Nilsson skriver:

    SÅ intressant! Jag arbetar i förskolan och är mycket intresserad av att skapa mljö för lärande möten. På förskolan där jag arbetar är miljön ”den tredje” pedagogen. Jag vill som du att miljön skall tala till barnen/eleverna och att man ska trivas och bli nyfiken och inspirerad ! Till våra förskola kommer många på studiebesök och den absolut vanligaste kommentaren från besökarna är – Å, här skulle jag också velat vara när jag var fyra år!! Inte ens vuxna kan ”hålla fingrarna borta”. Vi kämpar med skolan så att de ska förstå och börja tänka om men tyvärr så är det SÅ många lärare i skolan som har en väldigt fastlagd miljö och inte vill/kan tänka nytt. Jag tror dessutom att många är rädda för att närma sig förskolan, vi har ju inte samma status….. Mycket viktigt med en lärande miljö! Tack för att du skriver om detta!

  3. Caroline Hägg skriver:

    Kul att läsa det här inlägget, jag känner hur mina idéer tar form. Jag har ett eget klassrum för första gången i år! Tidigare år har jag släpat material, hjälpmedel och böcker mellan alla olika klassrum jag undervisat i. Undervisar man i tre, fyra olika klassrum är det svårt att ha en pedagogisk idé med miljön. Delar man klassrum med flera andra lärare är det svårt att ta för mycket plats. Nu har jag äntligen möjlighet att noga tänka igenom hur jag vill ha det för att det ska bli så bra som möjligt. Jag vill att mitt klassrum skall vara inbjudande, intresseväckande och lustfyllt. Jag är sååååå glad för mitt klassrum. 🙂

  4. Maria Sastre-Kjörling skriver:

    Jag blir tårögd….jag blir berörd över att en människa/lärare använder sitt hjärta när hon tänker om mitt barns upplevelse av platsen ”klassrum”. Jag visar bloggen för de lärare jag kommer i kontakt med om en liten stund när jag hämtar en liten lysande människa…❤
    Tack Ing-Marie!

  5. Pingback: Lektionstips | Pearltrees

  6. Pingback: Läsundervisningens organisation | Anne-Marie Körling

  7. Morrica skriver:

    http://curiousheathen.files.wordpress.com/2012/01/round-tables.jpg?w=300&h=225

    Mitt klassrum har runda bord så att fokus ligger på samarbete, eluttag bekvämt tillgängliga (fyra för varje bord, så lite får de som sitter där turas om), öppet wifi, två whiteboards (så två längst fram, och inget längst bak), projektor i taket, högtalare här och där, överfylld bokhylla (bilden är tagen från bokhyllehållet), mycket ljus, ämnesanknutna artefakter på fönsterbrädor, karta på väggen, ordböcker här och där, jordglob i fönstret, och dikter på alla väggar. Det är ett klassrum för språk och litteraturstudier.

    Och utanför fönstret den stora eken.

  8. Pingback: Klassrummet och övrig skolmiljö | Pearltrees

  9. Pingback: Undervisning | Pearltrees

  10. Pingback: Lektionstips | Pearltrees

  11. Pingback: Teresaleijonhufvud | Pearltrees

  12. Pingback: Tips | Pearltrees

  13. Pingback: Undervisning | Pearltrees

  14. Pingback: Klassrumstips | Pearltrees

  15. Pingback: Bloggar | Pearltrees

  16. Pingback: Ledarskap | Pearltrees

  17. Pingback: Inspiration kring miljön i klassrum | Samlad information

  18. Pingback: Ledarskap | Pearltrees

  19. Pingback: Klassrummets möblering/organisering | Pearltrees

  20. Pingback: Klassrummets möblering/organisering | Pearltrees

  21. Pingback: Astrandap | Pearltrees

  22. Pingback: Ledarskap | Pearltrees

  23. Pingback: Nyckelstrategier | Pearltrees

  24. Pingback: Diverse | Pearltrees

  25. Pingback: Klassrummet | Pearltrees

  26. Pingback: Kollegialt lärande | Pearltrees

  27. Pingback: Svenska - annette | Pearltrees

  28. Pingback: Klassrum allmänt | Pearltrees

  29. Pingback: Pedagogik - ke004e | Pearltrees

  30. Pingback: Foc04 | Pearltrees

Kommentarer är stängda.