Felbedömningar

Jag vill bort från rätt och fel. Därför är jag sparsam med mina tankar kring frågan men lovar att återkomma. Eleverna själva har ofta en helt annan åsikt till det jag aldrig önskar att jag har sagt – men som jag har sagt och sedan insett hur dumt det var av mig att säga på det viset:

– Det här är för svårt för dig!

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Misstagen. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Felbedömningar

  1. Morrica skriver:

    Så lätt de slinker ut de där orden fast man egentligen menar ’oh, det här blir svårt för dig, så cool du är som ger dig på det! Hejja!’ eller ’det här blir svårt för dig, du måste kanske prova hundra gånger innan det blir rätt, så tålmodig du är!’ eller kanske ’ok, det här blir svårt för dig, vad sägs om att vi hjälps åt första gången så får du använda en del av det jag kan tills du hunnit erövra den kunskapen själv’.

    Semantik är viktigt, det, så bra att du tar upp det igen och igen.

Kommentarer är stängda.