Lektionsförslag: Alfabetet – hur lär man sig det?

Någon söker efter hur man ska börja lära sig alfabetet?
Jag tror nog att man kan lära sig det i oändliga gånger och vid olika tillfällen. Låt mig tänka öppet:

Alfabetet är en mänsklig konstruktion. Det har väl tillkommit bokstäver under mänsklig utveckling. Det moderna alfabetet kom väl med skrivkonsten. Det är märkligt med alfabet. Det är bara att titta ned på tangenterna där vi nu skriver.

Tangentbordets uppluckring av alfabetet – men kul är det!

Tangentbordets alfabet är säkert konstruerat efter en genialisk idé som handlar om ergonomi eller hur hjärnan fungerar i relation till fingrarna och … tänk efter vilken oordning det är på alfabetet just på tangentbordet. Finns all anledning att orda mycket om just det. Kanske heller konstruera öppna frågor om detta fenomen.

Alfabetet i årskurs ett, men absolut inte i förskoleklassen och fy om ungarna kan det redan i förskolan:

Alfabetet i det skolexempel som finns från årskurs ett och framåt… A, B, C… är ju ganska märkligt lärande eftersom vi börjar lära de där små, och många av dem kan redan bokstäverna och läser också en hel del, men vi börjar med O. Både stora och lilla o… och då lägger vi fram en pedagogisk orm. Ungarna kanske i all hast tänker på Huggorm och då blir de genast utlärda att det är fel orm de tänker på. Detta är ju O-ormen! Inte Huggormen…för den börjar ju på H…och lilla h i en mening! Det är farliga saker att missförstå bilderna till alfabetet.

Alfabetsbilderna – några tankar om bokstaven o och den orm som automatiskt kommer fram i mitt inre… men vilken orm är det jag ser?

Bilderna till alfabetet är ju nästan synonymt med själva bokstaven. Då är det kanske farligt att ha orm till något som mångtydigt som huggorm, majsorm, boaorm och ja, alla de där ormarna. Själva ormen är ju ett samlingsord för massor av underavdelningar. Alltså andra ringlande ormar som försvinner bort om man stampar ordentligt i marken… ja, dvs, om de där ormarna inte hänger i träden och längtar förfärligt efter att äta upp en liten människovarelse… nu är vi inne i Djungelboken. Tur att djur inte vet hur vi gör alfabet av dem.

Jag funderar över vilka djur vi uteslutit ur alfabetet:

Varför finns exempelvis inte klädlus med? Och bladhorningen tycker jag skulle passa alldeles utmärkt? Hyenan också… Ja, nu är det som det är. Jag har bara en fråga – vet alla hur en räv ser ut om bokstaven R gestaltar räven. Får man googla på räv då? Får man gå ut och söka en youtubefilm om räv? Och om man gör det hur källkritiskt kan man utveckla sina elever då? Måste man inte fråga sig varför man alltid googlar och ser filmer på youtube?

Nåväl:

Sedan finns det skollistornas alfabet.

Det är den ordning som fröken eller magistern, eller de som arbetar i skolans med eleverna kallas – lärare, ropar upp i tid och otid. Detta namnalfabet är inte så roligt för den som alltid blir uppropad sist eftersom läraren aldrig gör en spännande lek av uppropen… alltid samma gravallvar – är Körling, Anne-Marie här?

– Ja, pep jag alltid. För jag var alltid där! I skolan. I huvudet hann jag tänka på allt annat. För jag hade lärt mig att det tog en stund innan mitt namn blev uppropat. Mitt K kommer ju i mitten. Den som hade ett namn på Ö brukade slänga sudd på den som hade ett namn som började på A, exempelvis Andersson. Kanske med två s eller ibland bara med ett s. Det frågade man alltid såna personer om.

– Ett s, eller två ess…

…och genast tänkte jag på ett ess i armen.

Lektioner och Undervisningar kring bokstäverna:

  • Alfabetets ordning är viktig.
  • Man kan hitta andra djur till sitt egna alfabet.
  • Man kan hitta egna bilder till sina bokstäver.
  • Man kan göra Pelles alfabet, Anne-Maries alfabet, man kan be om hjälp och göra ett alfabet, som Mats har gjort!
  • Man kan hitta på verktygsalfabet om man gillar slöjd.
  • Man kan hitta på ett fiskalfabet om man gillar fisk (jag skulle sätta dit makrillfiléer, men jag gillar inte smaken på dom – mer hur orden smakar.
  • Man kan alltid leva sitt alfabet. Idag gjorde jag en lista över min dag i alfabetet, Så här blev den:

Mitt liv i alfabetet

– denna dag ett alfabetsliv – Körling modellar för hur ska annars ungarna och eleverna förstå vad de ska göra:

A – Anne-Marie det är jag som gör mitt alfabet.

B – Bilringarna satt på bilen och inte på mig.

C – Clear day, sa jag då jag vaknade.

D – Det regnade inte då jag vaknade.

E – Emailen var trevliga, en middagsbjudning var jag bjuden på.

F – Fötterna orkade inte springa med mig idag. Vilken ursäkt!

G – Goda cashewnötter det här, sa jag och proppade munnen full.

H – Hur kommer det sig att mina glasögon är borta!

I – Idag är det min bokstavsdag!

J – Jag är jag och du är du!

K – Körling?  Här är jag!

L – Ljuset föll in över parkettgolvet!

M – Moderna tider var en film jag gillade för länge sedan.

N – Nyfikenheten drev mig ut för att köpa tidning. Köpte DN.

O – Ormarna i alfabetet förbryllade mig. Vilken orm är det?

P – Palsternackan i kylskåpet såg inte längre ut som en palsternacka.

Q – Que?

R – Rotfrukterna är rotlösa i mitt kylskåp.

S – Strunt samma, sa jag och slängde ut allihopa.

T – Tur var väl det!

U – Urverket är urdumt!

V – Varför inte en fika så här på eftermiddagen?

X – Jag kryssar över!

Y – Ylva heter inte min granne. Yfrog däremot ger mig fotografier.

Z – Zebradans är en teater med dansande zebror i. Gulliga!

Å – ÅH… kaffet är klart.

Ä – Ärliga alfabet tycker jag om.

Ö – Ö är ett ord! Hurra!

Förslag till alfabet:

  • Tonårsalfabet
  • Skolmatsalfabet
  • Favoritordsalfabet
  • Dumordsalfabet
  • Kafferepsalfabet
  • Djuraffärsalfabet
  • Slöjdalfabet

Frågan är varför vi har så få levande alfabet i skolan.

Vad sägs om:

  • Rektorns alfabet
  • Skolsköterskans alfabet
  • Bibliotikariens alfabet
  • Slöjdsalens alfabet
  • Idrottens alfabet
  • Kuratorns alfabet
  • Matsalens alfabet..
  • osv

Det ska åskådliggöras – Skolan är en läroplats. Men gärna med inslag

av humor och vänlighet!

Det är liksom A – och O!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten, Svenska, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 svar på Lektionsförslag: Alfabetet – hur lär man sig det?

  1. Mats skriver:

    I Kanada jobbade de med ”jolly phonics” som var ljuden som rörelse. Det blev liksom charader av bokstaveringen !
    S=snake= ringlande rörelse med hand.

    Jag tror att de döva har monopoliserat handrörelserna?

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Hej Mats, ska länka till ditt ABC!

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Nu är det länkat till Mats alfabet – dessutom är detta alfabet aktivt – du kan vara med och skapa. Hej hopp!

  4. sspirit skriver:

    http://www.youtube.com/watch?v=_zdbQCs61n4&feature=related (deras musik är inte för alla smaker, men tydligen saknar de inte ord och tankar).

    Universums Dunkla Alfabet

    Likt ett levande väsen i harmonerande dynamik,
    Besjälad i den stora talens lagar
    En mondial kompositör av sfärers musik
    Sedan begynnelsens skaparrusiga dagar
    Dess språk är grunden till brinnade novor
    Och mitt hjärtas symfoniska korus
    De exploderande stjärnkropparnas offergåvor,
    Som synes återskapa hemlighetsfulla torus

    I kometernas svans
    Finns dess struktur,
    En trogen konstans
    Likt timglas och solur.
    Förbryllande tal
    Bygger vår världsenhet
    I varje fraktal,
    Universums dunkla alfabet

    Jag går äventyrslysten i Lindemanns tankegångar,
    Pi har öppnat en port på glänt
    Fordom tämjdes vi som algebrans fångar,
    Nu söker vi nyckeln med nya instrument
    Den gåtfulla kraft längs tidens ocean
    Som retfullt har prövat modet
    Jag betraktar solars bländande karavan
    Med Arcturus skälvande i blodet

    Ljusböljor burna genom mörkrets arena
    Styrda av cirkelradiers approximativa tal
    Det olösta mysteriet får tanken att skena
    När vi finner ytterligare en decimal

    Kuvad under utforskandets majestät,
    Förlorad i Arkimedes kvadtratrötters gap
    Fängslad i formlernas komplicerade nät
    Driven mot branten till galenskap

  5. sspirit skriver:

    Jag hade en morfar som var väldigt …temperamentsfull. När saker och ting ställde på tvärs då svor han i alfabetisk ordning, från A till Z om alla helgon som stod i Bibeln.

  6. Anne-Marie Körling skriver:

    Underbart. Underbart.

  7. Britt T skriver:

    En variant i Kumla är ABC-teater, som tagits fram av Karin Åkesson, mycket uppskattad, http://www.skola.kumla.se/lankar/abcteater.4.697095c711a6e1715fb80001647.html

  8. Emelie skriver:

    Vilket underbart inlägg! På tangentbordet ligger bokstäverna i en ordning som saktar ner skrivtakten. Alla de vanligaste bokstäverna, som S, A, T, R och E ligger till exempel under vänsterhanden. Detta för att tangentbordet först konstruerades för mekaniska skrivmaskiner, där typerna trasslade in sej i varandra, om sekreterarna skrev för fort. Det har jag lärt mej i skolan, så det måste vara sant. 😉

Kommentarer är stängda.