Den taskiga brorsan – Elev sammarbetar med en författartext

Hej alla läsare av Anne-Maries blogg.

Vi har jobbat med en text från en bok där vi ska ta författarens mening och sen ska man hitta på en mening och sen ska man ta författarens mening… försök att lista ut vem som är författaren och vem som är jag.

Det här är en rolig uppgift som jag tycker att alla andra lärare som läser den här bloggen borde testa på sina elever.

En kille i klassen!

******************************************************************************************

Här kommer min text:

 

Han band ihop mina armar bakom ryggen på mig med ett rep och tvingade mig att gå framför honom till skogen.

Han band mina armar alldeles för hårt så jag nästan trodde att jag skulle börja blöda.

Vi gick till tallen bredvid den stora myrstacken.

Ett tag trodde jag att han skulle trycka ner mig i myrstacken men han ställde mig bredvid tallen.

Där band han fast mig med repet så att jag inte kunde röra mig och tog av mig alla kläderna utom kalsongerna.

Säg inte att han skulle dra ner kalsongerna sa jag för mig själv och undrade vad han skulle göra.

Sedan tog han fram en burk med sirap som han smetade in mina ben med.

Jag ville inte stå där för det känndes både äckligt och pinsamt på samma gång.

Det dröjde naturligtvis inte länge innan myrorna kom.

Det kändes verkligen äckligt när jag skrek efter hjälp och brorsan tog ungefär tjugo myror och tryckte in dom i min mun.

  -Om du tjallar för morsan eller farsan kommer jag knacka hjärnan ur skallen på dig, om du har någon, sa han hotfullt innan han lämnade mig ensam kvar i skogen.

Jag nickade tveksamt och spottade fortfarande ut resten av myrorna som höll sig kvar och försökte krypa ner i min hals.

 

——–> nu väntar nya uppgifter på samma text.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Litteratur och läsning, Strategier, Svenskämnet. Bokmärk permalänken.

6 svar på Den taskiga brorsan – Elev sammarbetar med en författartext

  1. Öpedagogen skriver:

    Det här var svårt – du skriver ju lika bra som författaren, men jag gissar och gör ett försök. Jag tror att den första meningen är författarens och sedan kommer din, författarens, din osv. Hmmmm, författaren? Först tänkte jag på Bertböckerna, och sedan blev jag tveksam. Nej det här var inte lätt, men oj vad roligt det verkar ha varit.
    // marie

  2. IT-mamman skriver:

    Vad bra allt passar ihop! En helt ny text! Svårt att veta vad du har skrivit och vad författaren till det som stod från början har skrivit. Två författare som jobbar ihop.

  3. Anne-Marie skriver:

    Jag tycker det är helt fantastiskt. Uppgiften är mycket svår. Meningen ska samspela med två meningar. Och inte sticka ut så mycket att den stör. Alla mina elever gjorde uppgiften och då de läste upp dem högt i ring blev det likamånga berättelser som elever. A-M

  4. Anne-Marie skriver:

    Hej Öpedagogen och IT-mamman!
    Det här är jag som har skrivit texten tillsamans med författaren.
    Jag Tackar för era kommentarer.
    Eleven

  5. Elevens mamma skriver:

    Jag kan bara säga att jag är stolt och imponerad!

  6. Anne-Marie skriver:

    DET GÖR MIG SÅ GLAD – Å ERA VÄGNAR. DIN SONS TEXT ÄR MYCKET, MYCKET SPRÅKRIK! A-M

Kommentarer är stängda.