All läsning är kommunikation och därmed också källkritik!

Allt är kommunikation. Allt är det. Texten här är det. Bokens text är det! All läsning är kommunikation och därmed relation. Om vi tänker så händer det något med avsändarens och mottagarens betydelse. Vi blir källkamrater kring något som är mellan oss. Jag vill och behöver veta vem jag är i kommunikation med. Den relationen kan och vill jag ha öppen och åtkomlig. Allt är kommunikation. Därför vill jag minnas dig, relatera till dig, höra dig, förstå dig och relatera till just det du sa – från din tid och ditt rum och från och i den kontext du verkade. Så ser jag på text. Så ser jag på kommunikation. Så ser jag på relation! Klart jag värnar källan. Klart jag är nyfiken på vem.

Så kan man tänka om Strindberg. Så kan man tänka om lärarkandidatens sms. Jag vill veta vem du är! Var du är! Vem du har kommunicerat med! Vilken tid ditt samtal verkade i! Med vem! Jag är nyfiken på dig. Låt oss vara källkamrater.

Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på All läsning är kommunikation och därmed också källkritik!

  1. Mib skriver:

    Ja det är ju också ett sätt att se det. Absolut bra.

Kommentarer är stängda.