Lärandet är ständiga utvärderingar – dagligen, dagligen, dagligen

För att utveckla lärandet måste vi ständigt utvärdera innehållet. Jag har gjort det ofta och mycket, både på individplan och på gruppnivå. Det tar några minuter att utvärdera ett innehåll och få sätta ord på vad som ägt rum. Här är en slags formativ utvärdering, den blir i samma stund summativ, och den handlar om att mitt i min föreläsning utvärdera innehållet. Det handlar inte om att värdera mig högt eller lågt utan få tillgång till det kollektiva lärande som äger rum i rummet. Och att som föreläsare kunna relatera till det innehåll jag söker förmedla och finna att jag också blir förstådd som jag önskar. Och blir jag inte det så har jag uppdrag att förbättra eller medvetandegöra mitt syfte och mitt innehåll. Det handlar om relation och kommunikation. Stoffet är det vi har gemensamt. Tankarna synliggörs och då utvecklas vi ihop. Det någon annan sett och tänkt kan genom detta utvärderande bli ett nytt fokus för en annan som inte formulerat just det klasskamraten eller lärarkollegan tänkte. Allt utvecklas i ett vi.

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Formativ bedömning. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Lärandet är ständiga utvärderingar – dagligen, dagligen, dagligen

  1. Malin skriver:

    Hej Anne-Marie!

    Jag läser dig!

    Och tar med mig dina ord.

    Malin

Kommentarer är stängda.