Undervisning i ämnets och elevens tjänst

Jag funderar mycket över undervisning. Jag tänker att den ska samspela med eleven, eleverna och gruppen. Jag tror mycket på gruppens kollektiva intelligens och hur vi tillsammans kan och vet så mycket mer. Jag tänker alltid att undervisning ska skapas och utvecklas i elevens tjänst. Det kan låta stort. I själva verket handlar det att fullt ut inkludera eleverna i det vi gör i klassrummet. I övrigt tror jag på gränsöverskridande undervisningar. De undervisningar som likt ett spindelnät noterar och korresponderar medvetet med andra kursplaner i andra ämnen.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Värdegrunden, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Undervisning i ämnets och elevens tjänst

  1. Plura skriver:

    Kunskapen blir ju inte om inte de agerande är med på banan. Och det är ju även så i vuxenlivet att kunskap förmeras i en dialog med andra. Det var länge sedan man kunde som ensam individ stå för all kunskap.

    Viktiga att skapa fora och dokumantationsmöjligheter av arbetet. Det är ju genom att göra kunskapen tillgänglig som den kan förmeras. Där är bloggen och andra social medier verkliga bärare av det som jag brukar kalla strukturkapital. Genom ett väl utbyggt strukturkapital överbryggar du skifningarna i humankapitalet. Plura

Kommentarer är stängda.