Lgr 11 – Inget ensamt lärande om jag förstår det hela rätt!

Det går nästan inte att lämna eleven ensam och hänvisad till sitt eget självständiga lärande om man läser i Lpo-94 och i den nya läroplan för skolan Lgr 11. De övergripande målen för lärande och förhållningssätt syns i att vi i skolan måste utveckla förståelse för andra människor. Jag har ritat en liten skiss. Jag tänker mig att eleven aldrig någonsin kan vara ensam utan måste få vara en individ, en elev i en grupp med andra. Jag tänker gruppens intelligens, alltså hur den samlade kunskapen inom gruppen blir en källa för varje elev i klassen. Jag har ritat och skissat. Så här har min tanke utvecklats så här långt. Jag är inte klar. Det blir jag aldrig.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Lgr 11 – Inget ensamt lärande om jag förstår det hela rätt!

  1. Plura skriver:

    Spännande.

    Man skulle också kunna gjort detta med hjälp av ett fiskbendiagram, som Bergtorpsskolan i Täby gjorde en gång i tiden när de pratade IUP. Eller ta hjälp av ett Lotus-diagram föra att just bena ut målen och riktlinjerna i Lgr11.

    Det viktig är väl att komma underfund med att indvidualisering inte är lika med självstudier.

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Individualiseringen är nästan inte ett ord utan att gruppen tillskriver möjligheten. A-M

Kommentarer är stängda.