Lgr 11: Förstå orden i läroplan

Jag undersöker varje ord i läroplanens texter. Det är stora ord som vi måste ge en tyclig pedagogisk förklaring. Jag har tidigare skrivit om ”lust att lära” vilket är ett begrepp som måste förklaras ordentligt. I min bok ”Kiwimetoden” 2006 skriver jag så här:

”Vi talar ofta om lusten att lära. Det kan lätt missförstås som ”det ska vara roligt att lära sig!”. Med vilket är det pedagogiska anslaget i denna definition av lärande? Jag behöver ett tydligare pedagogiskt språk för det jag vill försätta mina elever i. Jag behöver definiera ordet lust. Ordet lust kan översättas med ”önskan att pröva något” läser jag i Svensk Ordbok (1986). Det är en definition som ger mig vägledning i mitt pedagogiska arbete. Eleverna ska få pröva.”

Jag undersöker nu fler ord i Lgr 11:

Harmonisk

Identitetsskapande

generositet

och jag återkommer med förklaringar kring dem. Givetvis petar jag också i alla de andra orden. Sådan är jag – måste leta efter pedagogiken!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.