Gå ronden i sin egen undervisning

Egentligen vill jag göra en tydlig markering mot sjukvården – pedagogik är en egen sak – men jag tänker på sjukhusets ronder och hur de verkar för alla och med alla i verksamheten sjukhus. Jag tänker en slags uppdatering av det som sker i klassrummet, utifrån något vi vill studera skillnaderna utifrån. Jag funderar över det där dagliga arbetet och hur det föll ut, om jag pratat med alla mina elever och hur jag i så fall vet det, om jag själv deltagit i elevernas arbeten och noterat att de är i undervisningens fokus, delaktiga och medagerande. Att gå ronden i sin egen undervisning handlar om att säkerställa att varje elev har fått ett fokus i såväl lärarens inre som i något yttre. Att fundera över hur undervisningen ska utvecklas i förhållande till det eleverna gav gensvar på och hur det ser ut där vi lär. Är det verkligen de bästa förutsättningarna för undervisningen om eleverna sitter på det här sättet? Kan vi förändra något? Vad tänker eleverna?

En slags daglig temp på det som är, sker och utvecklas.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.