Att tänka och att få tänka – de öppna frågorna!

Detta att få tänka. Det är så kreativt och roligt att få tänka. I Lgr 11 står i kursplanerna för svenska att språk är redskap för att tänka. Och tänka är en inre aktivitet och den ska vi utveckla och ge plats för. Eleverna måste också få utveckla sina tankar och yttra dem fritt och i gemenskap. Att låta eleverna vara fria i tanken är en del av det kreativa i skolan. De stora feta frågorna som skickligt tar skola, elever och lärare bort från grynnorna rätt och fel är en stor möjlighet. De stora frågorna öppnar också upp för stort lärande. En elev började skoldagen med att kliva in i mitt klassrum med orden:

– Nu får man tänka med sina öppna tankar! Åh så roligt det ska bli idag!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Att tänka och att få tänka – de öppna frågorna!

  1. Maria skriver:

    När jag ser det här fina exemplet på skriftligt och illustrerat tänkande, så kommer jag på att jag måste ge mer utrymme till att tänka och formulera sig kring de öppna frågorna. Jag har rätt ofta tagit öppna frågor i klassrummet, men då i ett muntligt sammanhang och där är ju risken att alla inte hinner tänka klart innan några andra redan berättar om sina eller att några inte vågar berätta om sina tankar. Tack för inspiration att låta elever fundera med pennan i handen kring de öppna frågorna. Jag ska planera mina stora frågor bättre, låta dem få den tid de förtjänar. / maria

Kommentarer är stängda.