Det går inte att riktigt misslyckas. Allt är resultat. Det är arbete. Det är någonting. Allt är möjligt att betrakta och utveckla. Om vi lärare tänker misslyckande och ser det som att eleven inte lyckas stöttar vi inte det verkliga lärandet, alltså tar emot den början som eleven befinner sig i. Allt är en början. Tar vi emot den början eleven visar prov på så kan vi också tillsammans följa utvecklingen att lyckas. Jag ser egentligen inget misslyckande. Jag ser missade chanser att börja dokumentera – så här var ditt första försök, så här blev ditt andra försök, se här ditt tredje, nu ditt fjärde – se och följ din utveckling skulle vi kunna tänka och gestalta för eleven. Men att kasta bort ett arbete i besvikelse är något vi genast ska råda bot för och vara vuxna pedagoger – vi kan plocka upp ur papperskorgar och ömt vårda det första försöket som eleven visat prov på. Jag har alltid varit en pedagogisk baglady. Jag samlar på mig det lärande som eleverna tror att jag förkastar.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Oj, vad jag känner mig träffad här och just idag när jag har ju fått (nästan) svaret på min första examination. Ja, jag vet nu att jag har lite att ändra på och jag är (nästan) väldigt glad för det. Om det inte vore tidspressen inför kommande examination…
Sen slutar man inte att förundra hur varje lärare tolkar betygskriterierna, men vem sa att det är enkelt att sätta betyg?
Det är mycket svårt att känna misslyckanden som lyckanden. Allt handlar om hur vi förvaltar lärandet. Jag ser bara ingångar. Jag bedömer inte det jag inte ser eller vet. Varje början är min lärande utgångspunkt. Lycka till Sspirit/A-M
Tackar, tackar :).
”Det är OK att göra fel, men inte OK att inte lära sig av det” står och hörs i mitt klassrum. Gäller både vuxna och barn.