Att misslyckas! En miss att lyckas!

Det går inte att riktigt misslyckas. Allt är resultat. Det är arbete. Det är någonting. Allt är möjligt att betrakta och utveckla. Om vi lärare tänker misslyckande och ser det som att eleven inte lyckas stöttar vi inte det verkliga lärandet, alltså tar emot den början som eleven befinner sig i. Allt är en början. Tar vi emot den början eleven visar prov på så kan vi också tillsammans följa utvecklingen att lyckas. Jag ser egentligen inget misslyckande. Jag ser missade chanser att börja dokumentera – så här var ditt första försök, så här blev ditt andra försök, se här ditt tredje, nu ditt fjärde – se och följ din utveckling skulle vi kunna tänka och gestalta för eleven. Men att kasta bort ett arbete i besvikelse är något vi genast ska råda bot för och vara vuxna pedagoger – vi kan plocka upp ur papperskorgar och ömt vårda det första försöket som eleven visat prov på. Jag har alltid varit en pedagogisk baglady. Jag samlar på mig det lärande som eleverna tror att jag förkastar.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Att misslyckas! En miss att lyckas!

  1. sspirit skriver:

    Oj, vad jag känner mig träffad här och just idag när jag har ju fått (nästan) svaret på min första examination. Ja, jag vet nu att jag har lite att ändra på och jag är (nästan) väldigt glad för det. Om det inte vore tidspressen inför kommande examination…
    Sen slutar man inte att förundra hur varje lärare tolkar betygskriterierna, men vem sa att det är enkelt att sätta betyg?

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Det är mycket svårt att känna misslyckanden som lyckanden. Allt handlar om hur vi förvaltar lärandet. Jag ser bara ingångar. Jag bedömer inte det jag inte ser eller vet. Varje början är min lärande utgångspunkt. Lycka till Sspirit/A-M

  3. sspirit skriver:

    Tackar, tackar :).

  4. Magnus Blixt skriver:

    ”Det är OK att göra fel, men inte OK att inte lära sig av det” står och hörs i mitt klassrum. Gäller både vuxna och barn.

Kommentarer är stängda.