Utvecklingssamtalet: Summeringen och avslutning i mellanstadiet

Jag fick en fråga:
Hej!

Jag och min kollega håller på att förbereda inför ”mellanstadiets” sista utvecklingssamtal, vårtermin år 6. Vi är dock inte helt klara med formen för det ännu. Vi vill stämma av kunskapsmålen såklart, men utan att fastna i pappersexercis. Vi vill ha ett både sammanfattande men framförallt framåtsyftande samtal där eleven själv får ta ansvar för en viss del av samtalet. Vi vill lyfta styrkor och diskutera hur och var eleven lär sig bäst. Elevledda samtal har vi provat och gillat mycket. Eleverna är vana vid att förbereda sig inför sina utvecklingssamtal.

Nu till frågan:
Vad skulle du sätta upp för nyckelfrågor till eleverna att fundera kring inför ett sådant här samtal?
Frågor till föräldrarna att förbereda också kanske?
Något annat?

Hoppas att det är ok att jag frågar. 🙂

Hälsningar

Jag svarar:

Jag skulle definitivt fråga vad eleven har för intressen, låta eleven berätta om dem så utförligt som möjligt: ”alltså om du intresserad av fotboll var läser du om fotboll då?”
Detta med anledning att jag bygger läroplan och kursplaner kring elevernas intressen, det är möjligt att göra det, jag tror jag har bloggat om det. Det är för att framtidsbelysa skolans roll i elevens liv.
Summativt skulle jag vilja att eleven kunde se lärandet, om möjligt, hur det man en gång inte kunde och det man idag kan: alltså om du tänker dig att du började ettan och inte kunde skriva och idag går ut sexan och kan det. Vad tror du har hänt under dessa år om du tänker på ditt lärande?
Jag skulle också lyfta frågan – hur har du lärt dig, av vem, och vem är du som en lärande person? Vilka råd vill du ge lärare med tanke på din egen erfarenhet som elev under sex år i skolan (sju om man tänker F-klassen)?
Jag skulle också vilja ge eleven en tydlig karta över elevens kunskaper och kunnade så här långt.
Eleven skulle kunna få välja ut ett musikstycke som på något vis presenterar KÄNSLAN för skolan under de här åren.

Det här kanske låter märkligt men jag tror att jag skulle göra så här. Dessutom skulle jag vilja att eleven kunde komma åt sitt lärande över perspektiv, alltså det som varit för att komma fram till det som eventuellt kan komma.

Jag skulle lyssna väldigt noga på de råd jag fick av eleven. Jag skulle lyssna och lära själv.
Jag skulle också tacka mycket respektfullt för de år jag fått vara delaktig i något så stort som just elevens lärande. Jag skulle ta i hand och se framtiden i det barn jag nu har framför mig. Eleven ska under samtalet få uppleva att eleven själv är betydelsefull och har gjort avtryck såväl i klassrum som i läraren.

Vad tänker du om mina svar? Naturligtvis skulle detta kopplas samman till ordentliga lärarförklaringar om det eleven har lärt sig – alltså ett skriftligt omdöme som eleven själv kan känna igen och förstå. Jag skulle skriva omdömet och be eleven läsa igenom och verkligen få påverka och tänka om vi är överens – lärare och elev. Det är allvarliga saker att skriva omdömen, vi ska göra det ihop. Läroplanerna säger att eleven såväl ska ha inflytande som ansvar för sin utbildning.

Må gott och hoppas att jag verkligen satte pedagogiskt grubbel i era tankar. För att ni tänker som ni gör – det vill jag uppmuntra.

Du får gärna gensvara.
Allt gott,
A-M
Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.