Skolk, kvarsittning och eleven som ville men …

Det finns många orsaker till såväl skolk som för sen ankomst. Det finns elever som systematiskt kommer någon minut för sent till lektioner för att slippa att bli mobbade eller på annat sätt uppleva kränkningar. De finns elever som skolkar från gymnastiken för att slippa klä av sig och byta om inför klasskamrater, alltså inte från själva lektionen.

Det finns givetvis de elever som helt eller delvis som uteblir från skolan men jag har aldrig någonsin mött elever som gör det med enkelhet, som verkligen skiter i skolan, som inte vill vara där, tvärtom, de elever som har haft det bekymmersamt har hög närvaro i skolan just för att skolan betyder något för dem.

Jag vet elever som skolkat därför de ha upplevt sådan ångest inför muntlig framställning att de absolut inte kunnat gå till skolan. Skolk är inte en enkel fråga utan en komplex. Det är en signal om att något inte står rätt till. Och den signalen ska vuxenvärlden ta på stort allvar. Att den nu kommer synliggöras i betygen betyder inte på något vis att eleven ensam kan göras ansvarig.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 svar på Skolk, kvarsittning och eleven som ville men …

  1. Jan Lenander skriver:

    Bra skrivet. Tyvärr håller jag inte med dig på en punkt, lättsamt skolk är växande åtminstone på de stadier jag arbetar. Elever tycker det är roligt att prova dras med av klasskamrater och sen kan de snärja in sig i en ond cirkel som inte alls blir lättsam.

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Jo det vet jag också. Den måste brytas. Och det är problematiskt med skolk, alltid en sak att ta på mycket stort allvar.

  3. Lilian skriver:

    För mig är detta någonting som måste sammankopplas med två frågor
    – VARFÖR?
    – VAD GÖR VI SOM HAR SKOLAN SOM PROFFESSION för att motivera till skolnärvaro?

    Viktiga frågeställningar:
    – Skolkar man ”lättsamt” om skoldagen är meningsfull?
    – Hur tänker vi egentligen när vi designar omklädningsrum och duschutrymmen?
    – Är problemet elevens?
    – Hur stöttar vi som arbetar i skolan föräldrar när de möter svårigheter?
    – Letar vi fel och brister eller fokuserar vi på lösningar?
    – Vem har ansvar för vad?

  4. Eva H skriver:

    Såå bra frågor av Lilian som jag tror skulle sättas upp på alla skolans anslagstavlor.
    Allt har en orsak !!
    Jag har flera gånger på kort tid blivit uppringd av min niondeklassares lärare, då han enligt henne ”haft olovlig frånvaro ” vilket enligt henne ”-inte är ok””- jag måste prata med honom ”- det är inte bra att han inte är på lektionen ,han behöver hjälpen ” osv.
    När jag ställer motfrågor visar det sig att han blivit utkastad pga att han inte hade sin mattebok med sig.När jag ifrågasätter detta blir läraren kränkt att honinte får medhåll.

    Jag möter sen en ledsen grabb som känner sig illa behandlad. Han hade boken hemma för att plugga till ett prov, redan bestämt med flickvännen att han kunde kolla i hennes bok gemensamt,då han int kom ihåg biken på morgonen…
    Han får sen frånvaro rapporterat som skolk hela lektionen och vi blir upprörda hemma.
    Han tyckte han löst situationen genom att få kolla i annans bok , men enligt läraren får ingen komma in utan egen bok..
    Hur motiverad är han att gå på fler lektioner när det räknas som skolk om han blir utkastad,
    och vad är lärarens ansvar ???
    Jag kunde gärna hunnit upp med boken , men då var ”masken på ”, han kände sig ledsen och orättvist behandlad och ville inte alls gå på fler lektioner.
    `Tack vare vår bra relation kunde jag få honom att fullfölja dagen.
    Nästa gång hade han boken framför sig och visade tydligt upp den framför läraren , då sa hon att han var störande och skickade ut honom igen ..
    Nästa gång vågade han inte utmärka sig,utan satt tyst. De frågor han hade ville han absolut inte ställa till henne, utan det fick vi lösa på kvällstid istället.
    Som lärare förstår jag att man måste hålla på principer,men glöm inte att även en gänglig tonåring blir lrdesen och tar åt sig oerhört av kritik !!!!
    Vad är viktigast, att läraren håller på regler (ex att hs egen bok) eller att elven som faktiskt glad i hågen kommer till lektion och vill lära , blir emottagen personligt och blir bemött subjektivt!! och faktiskt lär sig nåt på lektionen !?
    Hade läraren bara sagt , ok du får en chans att prestera ,jag litar på din vilja att lära, men ta med boken nästa gång (eller berömt att den faktiskt följt med hem för att användas att öva inför ett omprov!!!!vilket tog lång tids tjat hemifrån tt ens få med böcker hem !) så hade denna kille inte skolkat !!!
    Men med olika fokus och mål mellan lärare /elev så blir det krockar .
    Tungt!!Jämför med att jag som sköterska skulle utvisa patienter som inte lyckats fullfölja ordinationer , det är ju de som beh mest hjälp!!!!!

    I

  5. Plura skriver:

    Helt riktigt AM. Bekymmret är att dessa signalvärden verkar inte tas på allvar hos en del. Både föräldrar och lärare. Skrev lite om det på min blogg.

    Har för mig oxå att det i den nya Skolförordningen har införts omedlbara anmälan till föräldrar om eleven inte synts till.

  6. Plura skriver:

    Jan, i de åldrar du undervisar elever är väl oxå en ålder där hormonerna stökar. Det är ju inte alltid man fungerar som vuxensamhället vill i tonåren. Hör för mig att det var så i den ålder. Det gick ju över. Fast kompistrycket kanske är annorlund idag.

  7. Anne-Marie Körling skriver:

    Vilka bra frågor Lilian!

  8. Plura skriver:

    Lilian., skulle faktisk vilja säga att skolk är en kvalitetsbrist. Och en brist måste man veta om, men att söka vem som gjort felet är lönslöst. Då måste man ta reda på orsaken så kvalitetsbristen inte uppstår igen. Snipp snapp fick du en liten lektion i vad kvalitetarbete är.

    Eva H, en bedrövlig historia du skriver om. Den läraren behöver pedagogisk förbättring genom ett pedagogisk ledarskap från rektor.

  9. Lilian skriver:

    Instämmer helt och fullt med dig Plura, skolk är tecken på kvalitetsbrist. Därför är frågan VARFÖR så viktig. För mig är det solklart – det är aldrig elevens ”fel” att h*n skolkar. Det är skolans ansvar att ta reda på varför och vad som behöver göras för att vända skolk till skolnärvaro.

  10. Eva H skriver:

    Önskar att er kunskap kunde nå fram till de lärare/ rektorer som behöver förnya /inskaffa mer insikter .
    Håller fullt med om att skolk är en kvalitetsbrist /
    Blir glad av era argument som visar att det finns folk som tänker ,
    Lilian ,plura , A-M keep up the good work /Eva H
    Ps, Vill dock tillägga att jag även kommit i kontakt med ”bra” lärare, men de upplevs alltid jobba i motlut och ger ofta upp efter någta år om de inte får stöd, de byter då arb plats eller yrke helt.Önskar att de fick mer feed back att det är de som ska vara kvar då de har rätt synsätt och ambitioner. Mer fortbildning och reflektion kanske skulle stå på lärar schemat.Talat med en lärare som sa att hon känner sig så ensam , längtar tilbaka till utbildn (15 år sedan ) då man hade en mentor och tid för eftertanke

Kommentarer är stängda.