Skolbesök i distrikt 2 New York

Ja, då blev det skolbesök i en skola i New York. Och ett långt, långt samtal med en person med ett speciellt uppdrag, hon representerade en yrkeskategori vi inte har inom skolan i Sverige, men skulle behöva!.

Jag fick också veta att mattan i klassrummet var en tanke från högsta ort. Den skulle, måste och ska finnas. Så är det bara! Och med mattan i klassrummet följer en annan klassrumsorganisation och miljön förändras. Jag fick inte fotografera, reglerna är oerhört stränga men kan då jag kommer hem lägga in en bild från mitt klassrum och klassrum från andra delar av världen.
Jag insåg också att jag kunde undervisa i den organisation de hade här och det är en stor vinst. I samtliga klassrum kunde jag undervisa, men i Sverige kan jag knappast undervisa hos min grannlärare då vi organiserar våra klassrum så att de blir våra alldeles egna. Det gör man inte här. Man organiserar för lärare och elev i samma organisation, så att organisationen bär, vilket är något jag ska utveckla vidare så att jag kan förklara bättre. Läraren kan komma med sitt lärande innehåll men behöver inte ordna och ställa för den. Det har man en organisatorisk tanke kring.

Jag återkommer.

A-M

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Skolbesök i distrikt 2 New York

  1. Pingback: Tankar kring skola, yrkesrepresentation och organisationsmodell | A-Wall

  2. richard gatarski skriver:

    nyfiken på vilken yrkeskategori det handlar om.
    (o vad postnr 20000 kommer handla om, denna har 19990, appropå matte. eller var det matta? det var iallafall inte metta.)

Kommentarer är stängda.