Skolan ska inte vara likadan hela tiden

Skola betyder per definition att den är för alla. Men skola som organisation ska inte vara lika genom hela skolgången, även om vissa delar bör vara konstanta och bekanta för eleverna och lärarna. Det är klart att former för undervisning ska vara olika genom hela skolgången. En årskurs ett ska inte lyssna till ointressanta och elevfrånvända lärare som mal ovanför huvudena på sjuåringar som lär sig sitta still och inte förstå att skolan är för dem och äldre elever ska givetvis också skolas i föreläsningar och gemensamma undervisningar där olika fokus vrids och vänds för att alla elever ska få vidga sina insikter och ana andra utsikter. Skolan är en tumult av mångfald och det ska givetvis gälla undervisningen också.

Det HUR som nu vilar fritt för läraryrket att få professionellt fäste i ska utmanas och utvecklas. Då blir skolan en skola för alla, också för lärare som vill, vågar och tänker låta sig utmanas.

Det här inlägget postades i Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.