Björklund har rätt – mer mandarin i skolan

Ja, jag ger Jan Björklund rätt! Det måste bli valbart att tidigt studera mandarin i skolan, ett av världens största språk. Kanske vi också ska lära mer om pinfärsk kinesisk samhällskunskap?

Kanske vi också ska undervisa mer om Senegal och med en vidöppnare blick för att utmana en tvingande presentation och klumpförklaring av Afrika.

Kanske vi ska tidigt lära ungar att handskas med marknadskrafterna och sin egen ekonomi och göra ett mer aktuellt ekonomiskt ämne för att prata om framtida behov. Kanske vi ska förstå att Lgr 11, sid 9, har fyra perspektiv på all undervisning vilka ska omsluta undervisningen, dessa är:

  • ett historiskt perspektiv
  • ett miljöperspektiv
  • ett internationellt perspektiv
  • ett etiskt perspektiv
Jag saknar ett mycket viktigt perspektiv på alla undervisning. Om detta skriver jag i ”Nu ler Vygotskji” (utkommer 2011).
Det här inlägget postades i Strategier, Styrdokumenten, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Björklund har rätt – mer mandarin i skolan

  1. Mats skriver:

    Är det insinuant att påstå att ministerns plötsliga intresse för mandarin även skulle ha ett femte perspektiv?
    (ett ekonomiska sådant)

Kommentarer är stängda.