Eleverna om sitt lärande – och att inte hitta det man söker

Det ska talas om lärandet. Det ska ordas mycket om vad man lär sig och hur man lär sig. Det ska allra helst komma från eleverna själva. Det måste vara tillåtet att tycka att man är väldigt bra på förstoringar. Och det måste också vara tillåtet att tycka det är väldigt roligt att ha just ett sådant innehåll på lektionen. Den här eleven kunde närsomhelst rita en figur och förstora den. Ja, och förminska den också. Det var väldigt spännande att diskutera kartboken med henne. Wow – vilken förminskning. Världen i en bok. Det är grejor det! Tänk att förstora världen 5:1!

Förstora världen fanns inte som sökord – google hänvisade till förstöra världen. Bara det är ju en lektion. Att inte hitta det man söker. 

Jag tänker läroplan, kursplaner i geografi och matematik, jag tänker svenska orden och meningarna – dvs – också kursplanen i svenska. Det är fiffigt att kunna länka samman kursplanerna då man följer elever.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Formativ bedömning, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Visionerna och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.