Det går så fort att växa upp och vi har alla ett stort och underbart ansvar för just detta växande. Den inre växandet betyder att vi ständigt blir till genom att bli emottagna, mötta, lyssnade till och får spegla oss i andra. Tystnad kan det aldrig vara tala om. Ta emot! Skolan är generös (lgr 11)
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Fort går det, fast när man är yngre gick det hemskt sakta att fylla moppe, fylla körkort, allt det där vuxna fick göra. När det väl var avklart rusade livet vidare.
Kan det vara så att man har olika snabbhetstider i livet. Snabbt, sakta, snabbt, segt eller vliken rytm det nu är. Och allt detta handlar om lärande på något sätt.
Barndom tar tid, ska ta tid, vi ska ge tid, låta det inre också växa. Taklöst är växandet. Likaså lärandet. Jag tror inte på det snabba. Jag tror på det som intresserar. Tack Plura.
Att växandet har sin egen takt är förstås självklart. Att ungar växer upp kräver också ansvar. Så att de kan åka moppe, läsa böcker och utvecklas mot sina mål. Att de får drömma. A-M