Lärandet äger alltid rum – frågan är bara om vad och var

I skolan är lärandet styrt. Vi måste utbilda i ämnen och med samma innehåll. Frågan är hur vi gör detta. Det är det stora svaret lärarkåren kan lämna till eleverna, föräldrarna och till … framtiden. Hur gör vi våra undervisningar? Var och i vilken miljö är också en fråga att besvara. Miljön?

Klassrumsorganisation är ett ämne för lärarutbildningen! Utomlands är det en viktig fråga. I New York toppstyr man vad ett klassrum ska innehålla: Man måste ha en rund matta, man måste ha … men hur man sedan ordnar det i sitt klassrum är upp till läraren. Att det finns mycket, mycket böcker i klassrummen är en självklar sak. Allt är pedagogik.

Och snart kommer lärare till skolan, föräldrar köper skolkläder till sina barn, och många barn längtar faktiskt tillbaka till skolan. Låt dem lära med längtan i behåll.

Det här inlägget postades i Klassrummet, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort, Pedagogiska miljöer, Redskapen, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Lärandet äger alltid rum – frågan är bara om vad och var

  1. Marie E skriver:

    Jag vill veta mer! Vad mer ska det vara i ett klassrum i New York?

Kommentarer är stängda.