Jag är lurad av omslaget till Lgr 11

Kära nån! utbrast jag. Jag har ägnat mig åt att göra en bildpromenad till omslaget till lgr 11. Och jag har sett päron. Jovisst. Och jag har tänkt att det var bra gjort av formgivaren. Att inte bara använda äpplen utan faktiskt leka lite med den föreställningen av kunskapens frukt. Dock, jag måste erkänna, så var jag så övertygad om att jag såg äpplen i genomskärning. Vilket jag fortfarande kan och tillåts föreställa mig, och det här roar mig.

I innehållet för kursplanerna i ämnet svenska finns det underbara textrörlighetsbegreppet och det vidgade textbegreppet. Det är stora undervisningar som handlar om text. Det ska vi själva utmana oss i. Våra föreställningar brukar komma i dager under sådana lektioner, vårt ordbegreppande åskådliggör det faktiska. Jag roar mig med att ha föreställt mig äpplet. Och jag tillåts också att välja att äpplet finns med i fotografiet. Jag kan argumentera och diskutera utifrån det jag ser och det jag tror.

Principen för en bildpromenad åskådliggör jag i detta blogginlägg. Då eleverna uttrycker vad de ser justerar jag dem aldrig. Det faktiska kan upplevas på flera sätt. Det viktiga är att det sägs och uttrycks, formuleras. Eleverna har genom dessa undervisningar utvecklat förmåga att tycka, tänka, fundera, grubbla och utveckla sina ordförråd och kritiska tänkande. Dessutom är lektioner av detta slaget mycket roliga.

Det här inlägget postades i Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.