Det var roligt att vara tillsammans med er, samtala, diskutera och göra undervisningar. Här är en plats för frågor och tankar.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Det var härligt att få träffa dej i dag, du är så inspirerande! Tack för det / Nilla
Tusen tack för det gensvaret. Jag tyckte vi hade ett rikt utbyte mellan varandra.
Nu samlar vi kollegiet igen för att titta på Kiwimaterialet för att omvandla dina klokskaper till verklighet!
Idag var jag tillsammans med 2 klasser och en kollega. Ddet märktes att de redan börjat använda sig av att ”stoppa in ordet i meningar” – eleverna verkade älska detta nya sätt att få lov att ”prova orden”. Själv kopplar jag ihop det med något jag läser i en artikel i senaste numret av ”Nämnaren” (sid 4) där Freudenthal 1991 ska ha skrivit att ”Den som lär sig matematik skall återupptäcka matematiserande snarare än matematik, abstraherande snarare än abstraktioner, schematiserande snarare än scheman, formaliserande snarare än formler, algoritmiserande snarare än algoritmer, verbaliserande snarare än språk – låt oss stanna där, nu när det är uppenbart vad som menas.”
Jag tycker det är både uppenbart och självklart om inte till och med nödvändigt att eleverna bör få ägna sig åt verbaliserande i skolans ämnen.
Din föreläsning hos oss gav mig många trådar att nysta i. Tack!
Åh tack! Åh så roligt. A-M