”Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla”

 

De inledande sidorna av den samlade läroplanen säger en hel del om det HUR, hur vi ska, får och bör göra för att förverkliga läroplanen, undervisningen ska bedrivas. I kursplanerna uteblir detta HUR. I kursplanerna står VAD och VARFÖR. Därför är det så viktigt att vi noga beaktar hela läroplanens text så att vi kan låta de inledande sidorna omsluta kursplanerna.

Ta bara den lösryckta meningen ”Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla.” Den riktar sig mot undervisaruppdraget och läraren. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska former också. Detta betyder att vi kan pröva och utveckla massor av undervisning och i olika konstellationer. Låt oss göra det. Vara modiga och pröva. Tillåta läraren i klassrummet intill pröva något som utmanar professionen – utveckla undervisningarna!

Det här inlägget postades i Eleverna!, Läraryrket och lärarrollen, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.