Sms, mail och telefonsamtal om lärarnära frågor

Jag får en hel del sms om frågor. Jag får en hel del sms om lyckade lektioner. Jag får en hel del sms om genomförda lektioner och funderingar kring pedagogiska frågor. Jag tycker det är väldigt roligt. Detta sms kom från någon som undrade kring litteraturläsning. Jag har svarat.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

5 svar på Sms, mail och telefonsamtal om lärarnära frågor

  1. Lena skriver:

    Och vad svarade du?

  2. Marie E skriver:

    Vad svarade du?

  3. Linda O skriver:

    Precis min fråga! Jag vet vad jag hade svarat. Att det blir så himla mycket bättre om man pratar om en bok med andra medan man läser den.

  4. lotta skriver:

    Jag har inga svar på det här, men jag har ju inte heller fått frågan! Däremot så funderar jag lite om det här med läsande ibland! Min dotter gick för två år sedan i årsk. nio och på sina svenska lektioner skulle de läsa två böcker under en termin, den ena var Vinterviken av Mats Wahl och den andra var Möss och Människor av John Steinbeck för henne var det rätt ok hon gillar att läsa och slukar allt. I år går min son i årsk. nio och ska läsa precis samma böcker och göra exakt samma uppgifter, för honom är det jobbigare, han slukar inte allt! Om han hade fått välja en bok som handlar om golf eller om något annat som han tycker är roligt och intressant så hade han klarat uppgifterna jätte bra! Jag tror i och för sig att det är bra om några läser samma böcker för att få en dialog, men man borde kunna få välja mellan några titlar, det känns omodernt, gammalmodigt och lite tråkigt också för den delen att man gör samma varje år! Ja ibland känns skolan som den gjorde för 25 år sedan när jag satt där i skolbänken!

  5. Magda skriver:

    Så här gör jag i mina klasser (engelska, gymnasiet):
    Höstterminen läser vi alla en gemensam bok. På vårterminen väljer var och en själv ut en skönlitterär bok.

    Så här tänker jag om detta:
    Att vid läsning av samma bok blir det spännande att tala om det man läser och dessutom tror jag. Den gemensamma läsningen kräver mycket av mig som lärare, vad gäller introduktion av författare, bok, book talks etc. Jag tänker att det blir en hjälp och ett stöd för de som är ovana och/eller ovilliga att läsa. Man får lite draghjälp av de andra. Läsningen mynnar ut i ett gemensamt bokseminarium.

    När man sedan läser den bok man själv valt har man höstterminens bokarbete i färskt minne och behöver inte lika mycket stöd utan kan både njuta och strukturera på egen hand, i högre grad. Den läsningen mynnar ut i ett eget skriv kring det man läst.

Kommentarer är stängda.