Det stora HURet i skolan!

I KURSPLANERNA: 

Jo, det är det här med HUR. Den stora pedagogiska frågan är överlämnad till skolan, till lärarna och till eleverna. Det vi har fått med våra kursplaner är VAD och VARFÖR. Hur vi omsätter kursplanerna vilar i professionen, med eleverna och tillsammans med lärarkollegium och i samspel med forskning.

I LÄROPLANEN!

Detta HUR! Läroplanens inledande sidor, de är ganska få men väldigt innehållsrika och reflektionskrävande. De inledande sidorna däremot har mycket att säga om det HUR vi har att omsätta och förvalta. Där finns ramar för det kreativa HUR vi kan skapa i varje klassrum och i varje skola. Jag har en dröm om att vi i läraryrket börjar berätta för varandra om HUR vi gör lektioner, HUR vi skapar lärande tillsammans med eleverna, HUR vi omsätter kursplanerna. Låt oss tänka att vi har en läroplan, vi har kursplaner och vi skapar 100 undervisningar ur det vi har. Jag är övertygad om att vi kan skapa något som får betydelse för skola, för läraryrket och för elevernas lärande utveckling.

TAKLÖSA DISKUSSIONER FÖR HURet!

Men det krävs pedagogiska diskussioner där taket ska vara högt, ja om inte taklöst för den kreativitet som skolan kan och bör famna. Jag vägar överge min vision om skolan. Jag tror på yrkets möjlighet. Men för att vi ska kunna göra verkligheten så rik behöver vi skapa gemenskap med styrdokumenten. Däri ligger en slags frihet.

Det här inlägget postades i Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.