LÄRARnära – ett ord som är nära elevnära

Teckningen hör inte samman med min bild av skolan och lärande. Jag ritade den en gång då jag var uppgiven. Jag ville ha en stor aktivitet med eleverna och det upplevdes som fantastisk i klassrummet men blev svårt utanför det. Jag ville utveckla eleverna tänkande, deras frågemöjligheter och deras vilja att dela med sig av sin kunskap och sina frågor som pekar in i lärandet. Jag tänker yrke idag.

Jag har varit på Skolforum, trotsat min förkylning för att vara mitt i aktiviteten The Cage. Och jag tänkte på alla lärare jag mötte, samtalade med, och de som klappade mig på axeln och önskade mig välgång, tackade för samtal via min blogg, och jag tänkte på lärarnärvaro, och ordet lärarnära.

Det lärarnära. Det är vad vi lärare ska vara. Nära vårt yrke. Nära våra utmaningar. Nära våra styrdokument. Nära våra egna röster om våra praktiker. Nära forskningen. Nära eleverna. Nära lärandet. Det är yrket. Jag vill härmed tacka alla er som tittat, hejat, skrattat, grubblat med mig idag. Jag vill också tacka för sms och frågor som jag ständigt får här, på mobilen och ute i lärarlivet. Jag kände ett sådant hopp om skolan! Jag upplevde sådan glädje idag. Och alla ni som är lärare. Var lärarnära yrket!  

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.