Tankar kring lärarnas kreativitet

Lärarnas kreativitet? Ja, hela yrket handlar om just det – kreativiteten. Det ordet görs ibland så stort – som om det handlade om att göra något nytt av ingenting, måla, skapa och vara hitta-på-ig. Nej, lärarnas kreativitet handlar om att vara där man är. Det går inte att vara annat än kreativ tillsammans med elever. För i relationen med dem påverkar de mig och undervisningen. Kreativitet handlar om att möta, våga leda och förkjuta en idé för en annan. Kreativitet handlar om att medvetet se på hur vi aktivt och tillsammans förstår en text mångfaldigt olika. Kreativitet handlar om att medvetet ge ett ord lite mer utrymme i klassrummet och låta eleverna pröva att sätta ordet i meningar och sammanhang. Kreativitet handlar om att ingenting av det som skulle fungera fungerar och förmågan att hitta på nytt och det hux-flux. Kreativitet handlar om att fråga eleverna hur de tänker kring lösningarna av ett matematikproblem och beakta mångfalden i svar och orientera med svaren till såväl gemensamt lärande som enskilt. Kreativitet handlar om att genast lägga om kurs därför att något har inträffat som behöver få företräde. Läraryrket är kreativt. Jag tänker att vi kanske kan tänka så mer medvetet. Få syn på lärarnas kreativitet i klassrummet. Jag är helt övertygad om att den äger rum ständigt men att vi har förstorat betydelsen av ordet. Kanske det också handlar om att förhålla sig kreativ?

Kreativ – sätt in ordet ”skohorn” i en mening. Eller sätt in ordet ”skola” i en mening? Välkommen!

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.