KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Tranströmer i undervisningen: Skelettet lämnar in sin avskedsansökan
Jag talade om Tranströmer i undervisningen vid en föreläsning. En lärare blev mycket engagerad. Och så här ser konversationen ut. Jag ser bara delande, generositet och lärande utveckling. Jag har frågat om jag får publicera vilket jag har fått tillåtelse att göra. Så här ser det ut:
LÄRARENS MAIL …
Mina tankar runt svenskan är att då börja på något sätt med Tranströmer, jag tar nog inspiration från dig med lite tips på både texter och hur ni arbetade med bilden till texter. Jag har också funderat på att vi ska skriva texter/dikter, måla och illustrera till dem, även leta dikter så att eleverna kan hitta dikter de tycker om, läsa och recitera dikter och även här måla till. Jag blev lite inspirerad av den teater föreställning som går i Norrköping där de har bollat med Shakespeares texter och involverat publiken som blir delaktig i pjäsen. Då plockar de olika textrader och citat från Shakespeares pjäser och sätter ihop till något nytt, det tycker jag lät spännande. På så sättet kanske vi kan skapa klassens Tranströmer dikt.
Jag har tidigare i mitt arbete som lärare i svenska arbetat mycket med skönlitteratur och har det som utgångspunkt för det mesta. Jag tror att via skönlitteraturen kan man nå många elever, ta upp både i stort och smått, glädje och sorg och hitta många beröringspunkter att diskutera. Jag har fått stor inspiration från Gunilla Molloy och på senaste tiden även Britta Stensson som har skrivit ” Läsa mellan raderna – strategier för en tolkande läsupplevelse”.
Och så kom nästa mail:
Hej Anne-Marie!
Här kommer en hälsning från ett Norrköping upplyst av en fullmåne, härlig höstkväll. Den här gången ska jag vara kortfattat till dig, men jag vill framföra mitt STORA TACK för din inspiration och ord från Tranströmer. Idag droppade jag orden ”Skelettet lämnar in sin avskedsansökan” i en 4:a och en 5:a. Det var bland de roligaste och häftigaste lektioner jag har haft. Jag avslöjade inte författaren, eller varifrån orden kommer, det gör jag senare. Jag ska droppa lite fler citat innan dess, och lyssna in deras tankar, funderingar och inre bilder.
Varma höstvindar
Maggan
Mina tankar
Och jag blir pedagogiskt lycklig. Jag tänker att eleverna får tillgång till Tomas Tranströmer via sin lärare och undervisningen. Det gör mig varm om hjärtat att läraren vill, kan och vågar. Jag blir glad över bollplankandet, summerandet, delandet och generositeten. Jag tänker att vi ska kommunicera det inre klassrumsarbetet. Jag bugar mig djupt inför det jag läser. Ödmjukaste pedagogiska tankar.
Anne-Marie
Det här inlägget postades i Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort och har märkts med etiketterna att undervisa om diktm, Britta Stensson, dikt för alla, gensvar, Gunilla Molloy, körling föreläser, Skelettet lämnar in sin avskedsansökan, Tomas Tranströmer, Tranströmer, Tranströmer i undervisningen, undervisande lärare. Bokmärk permalänken.