Traditionen att hacka sönder en läroplan

– Det har varit en bra implementering, säger en del jag talar med. Nu ska vi förstå den här läroplanen. Nu ska vi …

Och inom mig reser sig ett ordentligt NEJ. Nej vi ska inte det och det och det. Det är som det ligger en dold agenda i läroplanen. Något som vi inte ska förstå men avkrävs göra. Det finns inget dolt. Det är den läroplan som vi ska omsätta. Det var så tydligt uttryckt då vi skrev kursplanerna (jag var med och skrev den till ämnet svenska) att vi inte skulle säga till lärarna hur de skulle göra. Nej absolut inte. Vi skulle ge ett VAD och förklara med ett VARFÖR. De första sidorna i läroplanen anger sedan det mycket allvarliga HUR saker och ting kan omsättas. Det betyder att de mänskliga rättigheterna råder, barnkonventionen finns, samspel och ansvar också tillåts, att eleverna ska få delta och att skolan är generös. Vi lärare inkluderade.

Men att hacka sönder en läroplan tycker jag är sorgligt och bedrövligt. Det behövs inte. Det som behövs denna gång är omsättande av läroplan, kursplaner och det tillsammans med eleverna, kollegor och ja … hela skolans personal. Lärare behöver också få mötas av tilltro att göra läroplanen och kursplanerna till aktion, möjlighet att bygga upp den i skolan.

Vi ska skapa gemenskap med styrdokumenten. Det är viktigt tycker jag. För om vi talar ur samma uppdrag kan vi problematisera, diskutera, tänka och genomföra. Vi måste tänka. Jag har dock ett som jag anser är det absolut viktigaste då det gäller styrdokumenten:

  • Läs igenom HELA läroplanen, ALLA kursplanerna
  • Bär Läroplanen och kursplanerna med dig.
  • Skaffa relation till styrdokumenten, låt lärandet vara läroplansorienterat tills vi får nästa läroplan. Betrakta läroplanen såväl som något ständigt nytt och något du känner förtrogenhet med. Det kan låta märkligt. Men allt i skolan är nytt för den elev som kommer dit. Jag tänker så.
Det är som om vi omsluter våra uppdrag med en misstänksamhet. Det är också så att vi kanske bemöts av misstro. Vem litar på oss egentligen? Jag tror vi ska ge oss hän och svara upp med mängder av HUR. Det är till slut det som gäller. HUR lärare gör och HUR elever lär. Jag tycker vi ska värna skolans kärna. Innehållet, lärarna och eleverna.
Det här inlägget postades i Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.

3 svar på Traditionen att hacka sönder en läroplan

  1. Linda O skriver:

    Det roliga och sköna med att läsa andra kursplaner än sina egna är att det blir tydligare vilket stort gemensamt intreesse vi har. Pressen minskar på den enskilde och jobbet blir roligare.

  2. Anders Björling skriver:

    Låter ju alldeles utmärkt synd då att inte läroplanen och kursplanerna skrivs på ett språk som går att begripa för elever och föräldrar och tyvärr även för oss lärare ibland. Jag antar att ni som skrev kursplanen la ner rätt mycket tid på arbetet med läroplan. Det är då självklart att vi som ska använda den behöver mycket tid för att kunna göra den till ett naturligt redskap i vår verksamhet. Vi behöver också göra det begripligt för dem elever vi jobbar med.
    Bidrar med ett litet citat ”analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen, ” Taget ur målen för åk 6.

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Anders. Jag förstår vad du menar. Jag återkommer med hur jag tänker.Anne-Marie

Kommentarer är stängda.