Undervisningsmöjlighet: Klassrumsorganisation

Det är eftersatt som ämne: Klassrumsorganisation. Jag skulle gärna se att det var en utbildning som fanns i lärarutbildningen. Jag skulle också se hur en väl uppbyggd lärandemiljö i skolan handlade om att organisera för lärandet och inte för fostrandet. Vi har skapat miljöer med fostransregler. Jag säger ingenting om att skolan har ett uppdrag att fostra men att då det gäller att vara i skolan endast handlar om att fostras in i skolan vänder jag mig emot. Eleverna är i skolan. Skolan handlar om att lära. Lärandet i sig betyder såväl omsorg och fostran. Att vi skapar miljöer som värnar själva lärandet och bejakar elevernas närvaro och rörlighet i detta lärande. Så tänker jag.

Det här inlägget postades i Klassrummet. Bokmärk permalänken.

3 svar på Undervisningsmöjlighet: Klassrumsorganisation

  1. sspirit skriver:

    Jag utbildar mig till lärare. Förskollärare.Att vara lärare – jag tycker att det är en underbar yrke, trots allt som talar om motsatsen. Jag har utbildat mig en gång i tiden till att bli lärare i skolan. Men, än idag, så fort jag sätter foten i skolan en mycket del av mig själv dör av tristess. Jag dör av tristess varje torsdag när jag behöver sitta i timmar fint och helst still på universitetsbänkar. Om jag har upptäckt något i livet det är just det underbara med svensk förskolemiljö, hur materialet och möblering påverkar vad och hur barnen gör, säger och tänker. Det är inte hur många vuxna vistas i en barngrupp som gör jobbet på förskolan ”lättare” än i skolan. Det är att vi först och främst hittar förklaringar till var är det som sker med ”våra” barn i den miljön som förskolan erbjuder.
    På den utbildning jag går har vi läst en rätt omfattande kurs om just pedagogiska miljöer. Och sedan kom en allmän kurs om didaktik som alla lärarstudenter måste läsa – där knappt fanns nämnd en designteori som berörde bl.a. just pedagogiska miljöer. Och så tänker jag att det är inte konstigt att de som läser för lärare i skolan får knappt någon susning om vikten av ”klassrumsorganisation” som du kallar den så flitigt. Inte märkligt heller att klassrummen i skolan ser på samma sätt ut som hundratals år sedan, vart än man är i världen. Vi bör titta mera på undantaget än regeln i så fall.

  2. Ny lärare skriver:

    Tack för dina tankar Anne-Marie. Jag ser lärandet av kunskaper, omsorgen och fostran som delar som ingår i varje tillfälle av möten. Beroende på olika anledningar så behöver en del elever mer stöd i fostran, andra behöver mera omsorg och en tredje elev behöver mera stöd i kunskapsutvecklingen. Många kan behöva alla delar….

Kommentarer är stängda.