Ibland sviktar mitt hopp om skolan. Det är då jag ser hur lärare inte vågar ta ut de pedagogiska svängarna och göra mer av det som är här och nu. Det är när jag ser hur eleverna görs till mottagare och allt mer blir kärl som ekar sina återgivande svar till skolsystemet. Det är när målen är allt och vägen dit är den endaste. Då sviktar mitt hopp.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Fast visst kommer hoppet åter när man ser alla fantastiska exempel som oxå finns. Och när man minns att det mesta faktiskt är eller blir det vi gör det till. 😀
Jag älskar att få vara en del av skolan! jag har världens bästa jobb!
Ibland sviktar även mitt hopp – och det är när eleverna kommer till oss på gymnasiet och själva är så programmerade till att vara mer eller mindre passiva mottagare och leverantörer av det de tror att läraren/skolan vill ha… Visst går det att förändra – och det s k a förändras! – men vi får slita väldigt hårt för det.
Och det måste förändras så tidigt som möjligt i utbildningen Magda! Vill vi att eleverna i gymnasiet ska kunna arbeta självständigt kritiskt och reflekterande så måste kanske inskolningen börja redan i lågstadiet. Eller vad tror du själv?
Ibland sviktar mitt hopp också. För mig handlar det oftast om när innehållet kommer i skymundan. I diskussionen om spelifierad undervisning talas det mycket om skolans aboutatis dvs. att hur metoden ska genomföras blir det som eleverna får lyssna till. När vårt uppdrag drunknar i förhållningssätt, perspektiv och olika slags kunskapssyn.
Det är ganska ofta jag behöver köra NIKE sloganen: ”Just do it” och kasta mig in i gruppen så att de och jag tillsammans skapar många perspektiv och förhållningssätt som stödjer eleverna i att erövra kunskapen på sitt unika sätt.