Lektionsförslag: Kasta böcker

Ibland slänger vi böcker. Om vi har ett skolbibliotek så måste innehållet förnyas och somligt kastas. Jag minns en gång ett bibliotek där man slängde det mesta. Och jag grubblade över hur skolan då annonserar att böckerna inte har något värde. Samma skola ska också ge det innehållsrika budskapet att läsning är viktigt. Jag tror att eleverna tänker pyttsan heller!

Nåväl, att kasta böcker kan vara behövligt. Sortera ut. Det slog mig att man skulle kunna göra något med detta slängande. Inte exkludera eleverna utan inkludera dem.

Eleverna får exempelvis 10 böcker – dessa ska bort! (Jag ryser vid blotta tanken). Nåväl, eleverna får gå igenom allt, omslag, baksidestexter, googla på författaren, undersöka bokens hälsotillstånd, hur den är framställd, inbunden och papperskvalitet, tjocklek och känsla.

Eleverna får läsa korta stycken för att diskutera språket i böckerna samt innehållet. De får lyfta fram ord de inte känner igen i sitt eget språkbruk. Och så ska de välja ut ett stycke att läsa ihop med andra. De ska också fundera över om de blir intresserade av innehållet eller om det inte lockar dem att läsa boken alls.

De får också till uppdrag att ifrågasätta själva kastandet. De ska försvara bokens legitimitet att överleva att bli slängd. De får använda sig av vilket knep som helst. Kanske kan boken få ett annat användningsområde – och i så fall vad.

De ska också få till uppdrag att värdera bokens värde i form av pappersmassa och hur det skulle kunna gå för en berättelse som går upp i rök eller hackas sönder och aldrig mer går att läsa. Vad betyder det för boken, författaren och den text de just tagit del av?

Sista uppgiften eleverna skulle få var att rädda en bok, en författares text till skolans eftervärld, och föra fram sina åsikter om varför.

Ja, så skulle jag undervisa. Jag skulle bli mycket nyfiken på elevernas samtal och diskussioner.

Det här inlägget postades i Bibliotek/Skolbibliotek, Lektion och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Lektionsförslag: Kasta böcker

  1. Lotta skriver:

    Ja, hujedamej för att kasta böcker. Har en liten gömma i skolan med böcker som kanske nån gång kommer att komma till användning…eventuellt… Med din idé ovan kan jag faktiskt tänka mig att skiljas från några faktaböcker från -69. Men jag lovar inget… 😉

  2. Maria skriver:

    Hej!

    Tänker du att böckerna ska vara sådana som faktiskt ska kastas (på riktigt), eller kan man också låtsas att de ska kastas?

    På vårt skolbibliotek har man kastat böcker på riktigt, var före min tid, och jag blev förskräckt. Hur man som bibliotekarie – någon som borde värna om böckerna – bara kunde kasta dem, istället för att kanske ha ett bokbord för eleverna att välja fritt bland och behålla, eller personalen också för den delen.

    Ja, där blev jag engagerad, men din lektionsidé väckte allt det hos mig igen.

    Mvh,
    Maria

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Ja, med böcker som verkligen ska kastas. Varför inte använda dem i undervisningen. Det är kreativt. Dessutom kan man göra massor av saker med böcker om man vågar göra det efter att man förälskat sig i dem, förstått hur författaren arbetat – man kan göra bokskulpturer, bokservetter, plasta in boksidor snyggt och klä toalettväggar med dem. skolorna har alldeles för lite på väggarna… men som sagt eleverna ska vara med, välja och tänka.

Kommentarer är stängda.