LÄRARTYCKET – en bloggstafett om läraryrket av lärare i yrket

 

Man kommer till en punkt. Man gör det. Det har jag gjort. Vad denna punkt innebär vet jag inte. En vändpunkt kan jag hoppas på. Eller ett avslut och en ny början. Men en slags punkt. Jag börjar här och nu.  Så får vi se vad det leder till.

Jag har ett uppdrag att vara där jag är. Så ser jag på läraryrket. Hur ni andra ser på det vi lärare gör, är, kan och verkar får stanna utanför ett stund. Det har talats om läraryrket. Jag vill låta lärare beskriva yrket inifrån. Därför denna bloggstafett.

Läraryrket för min del handlar om att verka här och nu och för det framtida. Det betyder att jag ser mina elever, värnar relationen till dem, utmanar och utvecklar elevernas kunskaper i gemenskap med dem. Jag är utbildad för detta uppdrag.

Redan under min lärarutbildning insåg jag i frustration att jag aldrig någonsin skulle få allt jag behövde för att verka som lärare via högskolan, att så mycket skulle fattas därför att det som sker i klassrum och när man lär sig är dynamiskt och att eleverna, samhället och uppdraget är ständigt nytt. Så måste det vara.

Nya elever, nya infallsvinklar, nya samhällsutmaningar och så den enorma utmaningen med hur att lära, vad att lära och genom vad och varför då. De pedagogiska frågorna lär vi få leva med och verka i. Det är bra att de är så.

Jag har haft en dröm sedan många år. Den om ett slags upprop för det som sker i läraryrket. När Skollyftet kom skapades en frisk arena för det hoppfulla av skolutveckling. Därför hör detta blogginlägg och bloggstafetten jag initierar ihop med Skollyftet.

Jag vill ha en avstamp för den inre rösten i skolan. Där lärarna inte längre är tysta med det som är, sker och äger rum i undervisningen och med eleverna. Låt oss tala om vårt yrke. Jag drömmer om 100 lärarröster.

100 lärarröster om läraryrket! Jag önskar lista alla bloggar som skriver här nedan varför jag hoppas ni kan återknyta hit. Så blir listan åskådlig och samlad.

Bloggstafetten arrangeras och ordnas med ett blogginlägg om dagen. Ni får mail mig, eller anmäla er på Twitter där anvisningar ges av @themosch. Vi har också startat en blogg för er som vill skriva men som inte bloggar.

Och … skriv… skriv… skriv!

Anne-Marie

39 (10/5-12) bloggare klara för att skriva och ge sin inre syn på yrket – och fler kommer! Här är en lista på dem som skriver om sitt yrke, de som går att klicka på har publicerat sina inlägg:

  1. Ann-Marie Körling
  2. Kristina Alexanderson
  3. Camilla Lindskoug
  4. Linda Smiths
  5. Katarina Lycken
  6. Petter Bergenstråhle
  7. Anna Kaya
  8. Karin Nygårds
  9. Patricia Diaz
  10. Christina Löfving
  11. Peter Habbe
  12. Ann Hultman Jakobsson
  13. Mats Olsson
  14. Maria Grundström
  15. Fredrik Clausson
  16. Mia Melin
  17. Magdalena Ronnby
  18. Elisabet Landström
  19. Sarah Lombrant
  20. Jens Croneman
  21. Ida Aspviken
  22. Ylva Pettersson
  23. Peter Ellie
  24. Sanna Wirland
  25. Hanna Stehagen
  26. Magnus Ehinger
  27. Marie Andersson
  28. Karoline Thordson
  29. Markus Tilly
  30. My Zetterman
  31. Karin Sonnerås
  32. Daniel Barker
  33. Hanna J
  34. Terese Silverbåge
  35. Anna Lena Larsson
  36. Linda Ode
  37. Jacob Möllstam
  38. Linda Larsson
  39. Mikael Arevius
  40. Morrica
  41. Charlotta Wasteson
  42. Linda Karlsson
  43. Frida Linden
  44. Andreas Odén
  45. Helena von Schanz
  46. Cecilia Nilsson
  47. Anna Östman
  48. Hanna Tjörnhed
  49. Theres Swittgren
  50. Malin Larsson
  51. Annika Haugsöen
  52. Pernilla Weman
  53. Karin Jern Karlsson
  54. Jonas Lindhal
  55. Mr. X
  56. Fröken Backman
  57. Malin Eriksson
  58. Sara
  59. Fredrik Sjöstrand
  60. Adriana Sturesson
  61. Emelie Öhrn
  62. Janna Scheele
  63. Catharina Källgren
  64. Ann Nyström
  65. Louise Guldbrandsson
  66. Ylva Staberg
  67. Ann Löwbeer
  68. Dan Svanbom
  69. Mick Hellgren
  70. Linda Forssén
  71. Malin Lundberg
  72. Johan Lanz
  73. Hadar Nordin
  74. Patrik Glad
  75. Marika Nylund Ek
  76. Ingrid Paulin Rosell
  77. Åsa Klausen
  78. Karin Zarrou
  79. Björn Kindenberg
  80. Marie Horn
  81. Linda Ekemalm
  82. Jan Lenander
  83. Hulya Basaran
  84. Anna Johansson
  85. Inger @vindelalvan
  86. Birgitta Wikström
  87. Marie Linder
  88. Benita Sjöberg Reuter
  89. Irene Wirdelov
  90. Dagmar Machutta
  91. Sven Järgenstedt
  92. Britt-Marie Hagman
  93. Anna Sköldeborn
  94. Anna Öjehagen
  95. Ulrika Eriksson
  96. Ulrika Jonson
  97. Katarina Trobäck
  98. Louise Callmer
  99. Bertram S. Fridell
  100.  Camilla Carlberg
    Och så de som ville skriva och som kom avbytarbänk är nu inte alls där utan med i stafetten. Varför begränsa. Varför tysta en lärare. Så välkomna ni som vill – vi lägger till. Så fungerar läraryrket.
    101. Britt Hansson
    102. Cecilia Wallin
    103. Bodil Samuelsson
    104. Björn Westerström
    105. Ulrika Broman

TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK!

Det här inlägget postades i Lärartycket, Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

55 svar på LÄRARTYCKET – en bloggstafett om läraryrket av lärare i yrket

  1. Pingback: » Och så några muntrare saker… Ordklyverier

  2. Pingback: Lärare tycker till om yrket | IT-samordnare

  3. Pingback: #lärartyckare – vi toppar! | Anne-Marie Körling

  4. Hej!

    Här kommer Lärartycket 60: Att vara lärare i Sverige från Mexiko
    http://adrianasturesson.wordpress.com/2012/06/18/att-vara-larare-i-sverige-fran-mexiko/
    Det blir en kort men kraftful inlägg 🙂
    /Adriana

  5. Pingback: Lärartyckare #63 | Janna Scheéle

Kommentarer är stängda.