Hur klarar man lärararbetet?

Bästa sättet att klara mitt krävande lärarjobb är löpning. Skapar reflektion, återhämtning och lugn. Vad är ditt? #skola #löpning

Jag läste detta på Twitter. Hur man gör för att återhämta sig efter en krävande dag. Jag tänker inte krävande dag utan intensiv lärande dag. Det är intensivt att vara med eleverna. Det är intensivt att hålla lärandet och hålla eleverna. Det är intensivt att vara i klassrummet. Det är ett intensivt nu!

Jag behöver en skogspromenad då jag varit i klassrummet en hel dag. Jag behöver en stund med tystnad. Jag behöver inte ett möte som jag springer till. Jag får inte med mig mitt huvud. Jag var en utbildning i England där lärare fick ta en promenad för att frigöra huvudet och tankarna. Det passade mig ypperligt. Jag behöver den tiden. Det handlar inte om att jag inte vill tala om lärandet, diskutera pedagogik, ingå i pedagogiska diskussioner, utan att få en stund av ”friutrymme” för tänkandet kring det jag så intensivt har deltagit i och varit en del av.

Vi talar alldeles för lite om den där inre möjligheten att tänka. Friutrymmet som ges då man tar en kopp kaffe och sitter på en stentrapp och tittar ut mot någonting i fjärran. Jag har tagit mig sådana stunder för att få tankarna lite mer fria. Då kommer bilderna av det som skett och ägt rum, jag minns samtal och frågor som eleverna ställt, jag tänker på varje elev. Det behöver jag.

Hur gör ni?

 

Det här inlägget postades i Pedagogiska miljöer, Strategier. Bokmärk permalänken.