Läroplansarbetet – en karta över undervisning och dess mål

Läroplanen och alla kursplaner går i varandra. Om kursplanerna inte genomförs kan eleverna varken visa upp sina förmågor eller utveckla dem. Om läraren inte är medveten om vilka förmågor som tränas och utvecklas kan eleverna inte heller veta något om vad de ska få lära och vad de kan. Läroplanen, Lgr 11, kallas inte för inte DEN SAMLADE LÄROPLANEN.

Jag ser allt som cirklar och trådar som knyts samman. Läroplanens inledande text är också mycket viktig för att förstå vad vi kan göra i skolan. Den inledande texten omsluter alla kursplaner samt ger de övergripande målen för vad skolan ska ha givit eleverna efter alla skolår de varit där.

När vi skriver och beskriver om elevens lärande bör vi nogsamt undersöka vår egen undervisning så att det har innehållit det vi sedan kräver av eleven. Har vi inte undervisat och nogsamt undersökt att eleven förstår och kan det vi processat är det rent tokigt att säga att eleven inte kan.

Jag tänker alltid i cirklar. Det jag undervisade om – när ser jag spontana gensvar på det vi lärde ihop – när vet jag säkert att eleven kan och förstår och kan omsätta det självständigt?

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Styrdokumenten, Värdegrunden. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Läroplansarbetet – en karta över undervisning och dess mål

  1. Linda O skriver:

    Älskar Tranströmers citat! Tror att jag ska sätta det på min anslagstavla på jobbet.

Kommentarer är stängda.