Tack kära elevtyckare år 8 – jag har läst alla och tagit ut några citat

Här är utdrag ur elevers tyck i #elevtycket. Jag vill gärna förmedla det.
  • Mycket handlar om att ha en positiv inställning till saker och ting. Att inte tänka att man inte kan. Om du inbillar dig själv att du inte kan, ställer hjärnan in sig på det. Om du istället tror på dig själv och bestämmer dig för att klara någonting, så kommer du till slut ha klarat det. Detta har hjälpt mig mycket.
  • I skolan lär jag mig inte bara matte,svenska osv. Utan jag lär mig mer om livet, jag lär mig mer om mig själv och vem jag är och vill vara. Men jag lär mig också vilka som är mina riktiga vänner och även om det kan vara jobbigt ibland att komma hit till skolan är jag väldigt tacksam över att den finns för utan den skulle jag inte vara något. Utan skolan skulle jag inte ens jag ha hälften av minnen jag har nu, man gör så mycket här hela tiden, jag skulle aldrig träffat personer som jag har träffat nu och det skulle var otroligt tråkigt.
  • Att skolans korridorer, klassrum är stora och skolan i sig är stor tycker jag är bra. För då behöver man inte känna att det är trångt och litet. Och då tror jag också att man arbetar bättre för att, som sagt att man inte behöver känna att det är trångt och litet så man får stor plats.
  • När man kommer till skolan är det alltid trevligt att bli bemött av en pigg och glad lärare. Det är väldigt viktigt att kunna lita på sin lärare och att känna sig trygg med läraren. Jag tror att det har väldigt stor betydelse hur eleven uppfattar läraren, är läraren bra, eller är läraren dålig? Om man accepterar läraren som den är, tänker på det positiva om läraren, då blir läraren bra. Tänker man tvärtom och lägger fokus på det dåliga hos läraren, då blir läraren dålig.
  • När vi fick ipad blev mitt lärande bättre för jag ha kul samtidigt som jag lärde mig, jag blev även en mer miljövänligare människa eftersom jag inte behöver papper lika mycket. Det beror på att när man gör papper behövs träd för att få ner träd behövs maskiner som går på någon sort av bränsle som förmodligen inte är miljövänligt.
  • En bra lärare får inte har för stora humörsvängningar. Gärna ha tydliga regler så man vet vad som förväntas av en, annars kan man bli osäker och inte känna sig trygg. Att förmedla positiva signaler och låta uppmuntrande är också bra. Det bästa är om läraren visar att han/hon verkligen brinner för sitt ämne och att man känner att han/hon är väldigt engagerad. Det gör att man lyssnar bättre och man blir mer intresserad av ämnet, och det leder i slutändan till att man presterar bättre. Ett plus är också om läraren pratar på ett sätt som man känner igen sig i och med mycket engagemang.
  • Som vissa lärare märker av kan/blir oftast vi elever väldigt rastlösa, så om vi lär oss någonting samtidigt som vi kan göra någon aktivitet till blir allt mycket roligare. Men en aktivitet till varje lektion kan bli rätt jobbigt, så någon gångs ibland tycker jag skulle gjort lektioner roligare.
  • Läxor. Det är ganska absurt hur ett ord på fem bokstäver kan innebära så mycket. Ibland vill man bara glömma skolan och ligga hemma och titta på tv eller åka tillbaka i tiden till dagis,  där det allvarligaste var att få rätt leksaker på rasten eller att övertala mamma att få vara uppe på kvällen. Men när man känner så är de bara och tänka på vilken fantastisk möjlighet vi har som får gå i skolan, och bara kämpa på när de är jobbigt.
  • Idén om lärartycket tycker jag personligen var en jättebra idé. Lärare uppfattas ofta av allmänheten som personer som har de jobben man själv inte kan tänka sig att jobba som, de uppfattas ofta av andra som människorna med lyx eftersom de har så långa lov. Men i själv verket så ligger det mycket mer arbete än vad man kan tro bakom allt. Lärare måste planera varje lektion i förväg, de måste rätta alla prov och skriva i allas IUP:er,  och då har jag inte ens nämnt betygen. Lärare måste alltid vara uppmärksamma och snappa upp allt om eleverna för att sätta ett så rättvist betyg som möjligt.
  • Lärare har väldigt stor press på sig att de ska sköta sina jobb jämfört med andra vuxna som t.ex jobbar som sekreterare, eftersom de är personer som lär ut framtidens människor.
  • En bra lärare ska inte tycka någon elev är dum i huvudet,inte kränka någon om den är från något annat land, inte vara rasist,inte skoja om någons religion,sexuell läggning och hudfärg. En duktig lärare ska också vilja satsa på digitala saker som iPads, egna datorer och vara intresserad av det. Läraren ska också tycka att det är kul att vara lärare och inte vara trött  och deppig,och sitta och halvsova/gäspa på lektionen.
  • Jag lär mig bäst när läraren berättar samma sak två gånger så jag inte missar nåt. Och när alla i klassen är tysta så man kan lyssna på läraren eller jobba med nåt annars blir man störd då kan man inte jobba eller lyssna på sin lärare.
  • Jag vill att skolan ska vara rolig och bra att gå till inte bara något man blir tvingad till. Man ska ha mer möjligheter och man ska ha andra sätt att lära sig på men hjälp av teknologin som finns nu. Man kan skriva texter enklare och bättre det blir mycket bättre utan papper och massa sånt man har liksom alla saker på samma ställe isället för att ha det överallt och tappa bort det hela tiden.
  • Jag tror att elever lär sig som bäst när man får lagom med uppmärksamhet och att läraren verkligen ser till att eleven förstår innan man får en ny uppgift eller går in på nåt annat. Att bli sedd av en lärare känns bra för då vet eleven att man inte bara är en i mängden!
  • När det är positiv kontakt mellan eleverna och lärarna så blir allt mycket roligare i helhet och man blir motiverad. Man har roligt tillsammans och bjuder på sig själva och när det väl ska bli seriöst på lektionerna eller något liknande så tar man itu med det på ett bra sätt. Själva eleverna ska också ha bra kontakt i hela klassen så det inte blir grupper och så att man nästan inte känner varandra.
  • Jag vill att en lärare ska kunna tycka om mig men fortfarande inte se mig som favoriteleven då får man inte för mycket press på sig själv när läraren kollar, eller så förväntar sig läraren mer av dig.
  • Skolan för mig behöver inte vara komplicerad och det behöver heller inte finnas något speciellt för att den ska vara bra. De kan vara små saker. Ibland kan de bara räcka med en härlig och glädjefull lärare. Att man ska få känna sig speciell ibland. Även de blyga ska våga säga de som just de tycker.
  • Istället för att säga ta av dig skorna till eleven i korridoren, kan läraren först hälsa lite trevligt och be snällt om han/hon skulle kunna ta av sig skorna. Jag tycker att en lärare ska vara snäll mot eleven, förstå eleven men ändå kunna säga till henne/honom.
  • Jag tror att om man inte var ”tvungen” att skriva positivt hade det låtit som ett elevråd för alla elever i hela Sverige, och det hade nog slutat med att varje elevtyck hade gått ut på att få skolledningen att ändra på maten så den blev godare, och att dagarna inte borde vara så långa. Här är iallafall mitt elevtyck, och mina tankar kring vad en bra lärare är och gör.
  • Jag tror att om man inte var ”tvungen” att skriva positivt hade det låtit som ett elevråd för alla elever i hela Sverige, och det hade nog slutat med att varje elevtyck hade gått ut på att få skolledningen att ändra på maten så den blev godare, och att dagarna inte borde vara så långa. Här är iallafall mitt elevtyck, och mina tankar kring vad en bra lärare är och gör.
  • Jag lär mig som bäst när man varierar lektionerna. Till exempel att man diskuterar ämnet i helklass eller mindre grupper, har genomgångar och även skriver och läser i böcker. Mycket av detta styrs ju av lärarens idéer om hur man ska arbeta men också av oss elever. Om vi visar att vi kan arbeta bättre när vi varierar lektionerna så kommer vi antagligen göra det mer.
  • Ett ämnen som håller hela livet och som skolan borde satsa mest på är speciellt engelskan för engelskan pratas över hela världen och nästan alla filmer är dubbade på engelska, engelska är också huvudspråket i världen. Så  om man åker på semester till andra länder och beställer mat och annat eller bara om man träffar en Person som är från ett annat land så kan man kommunicera utan problem.
  • Samhället går framåt även ska skolan göra det, om den inte gör det blir det ett stort glapp mellan samhället och skolan. Jag tycker att det är bra med digital värld. Man slipper ha massa papper i en bunt. Men det kan bli så att man missbrukar förtroendet och koncentrerar sig på annat istället.
  • Tänk hur bra vi har det här i Sverige. Vi har tillgång till gratis lärande, mat, hjälp, omsorg och trygghet. Vi har en plats att gå till där vuxna människor anstränger sig för att vi ska må bra och för att vår framtid ska bli bra. Allt detta får vi bara serverat utan att ens hinna vara tacksamma.
  • Jag vill att lärare tänker på mig som en elev som har lust att lära. Som engagerar sig i skolan. En elev som inte går i skolan för att hon måste. En elev som går i skolan för att hon vill. Jag vill ge ett intryck till mina lärare som visar att jag tycker det är kul i skolan. För det är det. Att lyssna på lektionerna och ta in information och kunskap är för mig en självklarhet. Jag tycker det är livsviktigt.
  • Så ja, tack skolan!
Hej alla elever!
Jag har läst alla era tyck och svarat er också. Att få syn på era tankar om skolan är väldigt viktigt. Anne-Marie
Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

2 svar på Tack kära elevtyckare år 8 – jag har läst alla och tagit ut några citat

  1. Erica Åberg skriver:

    TACK Ann-Marie för alla dina elevkommentarer, ditt engagemang och din förmåga att lyfta och synliggöra skolan ur ett så mångfasetterat och positivt perspektiv!

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Tacka eleverna, och ett stort tack till dig som genomförde ett elevtyck. Jag tycker dialogen mellan lärare och elever är viktig. Tack med värme. A-M

Kommentarer är stängda.