LEKTIONSFÖRSLAG: Regn och att skriva en regndikt

Regn.

REGN

En droppe regn i vattenpölen.

Två droppar regn i mitt hår.

Tre droppar regn på trädets löv.

Fyra droppar regn på en utomhusstol.

Fem droppar regn på en liten farbror utan paraply.

Sex droppar regn på en hungrig stadsduva.

Sju droppar regn på en uteliggares sängplats.

Åtta droppar regn mot vindrutan innan de sveps bort med en vindrutetorkare.

Nio droppar regn samlas i min handflata.

Tio droppar regn och jag är genomsur i våta kläder.

Regn!

LEKTIONSIDE:

Läs denna dikt eller skriv en tillsammans med eleverna. De har lätt för att placera dropparna någonstans: ”Två droppar regn på en fotbollsplan.” Läs d3en dikt ni skapar och låt sedan eleverna skriva sina egna. Ni kan när ni läser dem låta fingrarna ackompanjera regnljudet så att regndikterna får en högläsning med ljud till. Glöm inte att gemensamt läsa dikterna. Glöm inte det. Dikt i klassrummet och elevernas egna dikter måste få mängder av mottagare. Så blir elevers eget skrivande en delad text.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

Ett svar på LEKTIONSFÖRSLAG: Regn och att skriva en regndikt

  1. Pingback: Rim, vers och dikt | Språk och lärande

Kommentarer är stängda.