Utbildad på Nya Zeeland … lärarväckt där!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag är utbildad på Nya Zeeland. Det är nästan 11 år sedan nu. Jag utbildade mig i olika läsundervisningar, förhållande till text, lärarens modellande och elevens följande och påverkan, klassrumsorganisation, vägledd läsning i mindre grupp i befintligt klassrum, att följa processerna i det dagliga, att värdera läraryrket, att tala om professionen och att utveckla undervisningar.

Jag deltog i dagliga pedagogiska samtal med rektor och lärare. De var dagliga. De var fokuserade. Rektorn berättade att allra först måste man börja med läraren, lärarens ryggrad, kontur och yrkesindentitet. Den får aldrig skadas, måste hela tiden värnas. Mycket, mycket sällan fördes diskussioner om elevernas brister. Fokus låg på lärarnas profession och undervisningens innehåll. Jag skrev en bok om detta – Kiwimetoden döptes den till, den är en slags början på en pedagogisk tanke. Frågorna här ovan är sådana jag utvecklar kring mitt innehåll. Dessa är många, och de har till syfte att utmana mig i mina tankar och i mina undervisningar. Ett slags innehåll där jag har en början och där eleverna tar vid och är med och påverkar. En text är ett underlag för gemenskap, ord, meningar och tankar.

Idag är Hattie här. Lärarens vikt och betydelse framhåller han genom sin forskning. Jag fick smaka på det stora läraräpplet då jag var på Nya Zeeland. Det äpplet var gott, stort och mycket näringsbärande. Hej skolHOPP!

 

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.