Julfrågor knutna till skolan – nästan som ett jultal

Hur mycket kemi finns det inte i ordet tomtebloss?

Hur mycket historier och berättelser finns inte i tomten och tomtar på loftet?

Hur många stjärnor finns inte i vintergatan och i naturvetenskapen?

Hur många tankar ryms inte i ämnet svenska?

Hur många kilo julklappar lär vi oss bära genom att idrotta i skolan?

Hur många grötsorter kan vi koka i hemkunskapen?

Hur många spanska ord kan vi inte uttala efter lektioner i underbara språk?

Hur många traditioner kan vi inte lyfta fram genom att belysa en tradition?

Hur många ljus kan vi inte tända av hopp i skolans elever?

Hur många mörker kan vi inte sänka i en elevs tro på sig själv?

Hur många leenden kan vi inte besvara när vi ställer våra innehållsfrågor?

Hur många historiska dilemman kan vi inte grubbla på genom att närma oss det vi kallar jul?

Hur många begrepp kan vi inte ge varandra i skolans rum och salar?

Hur mycket olikheter kan vi inte smaka av när vi serverar julbord och julmust i skolmatsalen?

Hur många gåvor kan vi inte ge av kunskaper och känsla av att kunna bära dem ut ifrån skolan?

Hur många tippe-tippe-tipp-tapp kan inte höras från musiksalen?

Hur mycket midvinternatt kan vi fantisera om då mörkret lägger sig över skolan klockan två?

Hur många upplysta klassrum kan vi inte vara stolta över?

Hur många ögonblick av lärande kan vi summera terminen med?

Det här inlägget postades i Frågekonsten, Ordförrådet, Sommarlovstal och andra tal. Bokmärk permalänken.