Önskelista för språkberikarskolan

Jag önskar mig en mycket större textvärld för eleverna. En rikare! Ett bibliotek. En textmedveten skola. Ansvar, kreativitet, ett ord till!

Jag önskar mig:

  • att vi lärare alltid uttrycker oss med fullständiga meningar
  • att vi inte lägger skulden på eleven då eleven inte förstår utan att vi sätter andra ord på det vi söker förklara. Mer ord, ett ord till, fler ord, synonymer och ett ord till
  • att vi ger eleverna textmöten varje dag, mångfald av texter, olika texter, två texter som belyser ett och samma dilemma
  • att vi leker med ord, öppnar upp begrepp, undrar ihop med eleverna – vad kan det här ordet göra med vårt liv idag
  • att begrepp får liv i varje klassrum och att de används
  • att vi låter alla texter bli muntliga och att de blir till diskussionsunderlag i klassrummen
  • att vi aldrig någonsin tror att begreppen är begripna – att eleverna förstår utan att de fått använda dem
  • att vi själva alltid problematiserar hur vi förstår och delar frågor med eleverna
  • Varje lektion ska ge mening och nya ord. Och orden ska bli elevernas att lära ur och genom.
  • Att eleverna får tala mer, berätta mer, ta orden i sina munnar
  • Att vi ser ord som äventyr och meningar som ännu större äventyr
  • Att vi själva bär böcker med oss för att visa våra elever att vi själva läser och att vi tycker om att läsa – inte bara säger till dem att de ska läsa
  • Att ord är till för att dela med sig av.
  • Att författarnas röster når klassrummen dagligen.
  • Högläsning ges så ofta som det är möjligt.
  • Att vi lägger till ord, inte drar bort.
  • Att matsalens meny är språkinriktad och lekfull. Som den är på Runstensskolan, Haninge.
  • Och naturligtvis – BIBLIOTEK! Med bibliotekarie!
  • Att det finns böcker i mängder i klassrummen.

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.