Hållbar undervisning, bisysslor och bikupeundervisning

Jag läser Karin Bojs. Denna dag om pollinerande insekter. De som gör att vi kan skörda frukterna i trädgårdarna och på äppelodlingarna. ”De flesta har inte klart för sig vilken avgörande roll pollinerande insekter har för vår livsmedelsförsörjning” skriver Karin Bojs i Dagens Nyheter idag (3 feb 2013). Jag har läst många artiklar om bina och deras liv, hotet om det och hur man måste lära sig att pollinera för att bina är för få. Biet utför mirakel. Från blomma till blomma. Det är en verklig berättelse om ”blommor och bin”.

Här är ett pollineringsschema för när blomman ska pollineras för att skapa ett äpple:

Skärmavbild 2013-02-03 kl. 8.24.56 AM

För många år sedan läste jag en bok om bin, bisamhället och pollinering. Samma år reste jag för att föreläsa i ett annat land. I flygplanet satt jag bland biforskare, biodlare och andra som hade till sin huvudsakliga uppgift att tänka, forska och besvara världen om bisamhällets roll för … ja det mesta om livet, sa de. Gruppen skulle till Latinamerika. Jag kände mig som en bi-figur, sa jag. Jag var på väg till ett annat land och i ett annat syfte. Jo, det handlade om utbildning.

– Viktigt uppdrag att berätta om bina, sa den som satt intill mig. Viktig framtidskunskap.

”Bara i vårt land finns det närmare 300 arter bin, de allra flesta ensamlevande vildbin, varav många är starkt hotade på grund av förändringar i vår miljö.”

I Karin Boys artikel läser jag om bisfenol A, ett farligt ämne för människor. Hotar också bin. Jag läser hur forskarna placerat pyttesmå sändare på bina för att kunna följa deras rörelser. Jag läser också hur man inom medlemsländerna förbjudit all användning som kan skada bin.

LÄROPLANENS MILJÖPERSPEKTIV OMSLUTER ALLA KURSPLANER

Skärmavbild 2013-02-03 kl. 8.32.57 AM

I läroplanen har vi ett  uppdrag att verka för att all undervisning har ett miljöperspektiv. Detta miljöperspektiv ska ge eleverna möjlighet att ta ansvar för miljön och skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisning om bin ryms inom detta perspektiv. ”Vårda ett bi – få ett äpple” kunde vara en lekfull slogan om något mycket viktigt ämne och förhållningssätt. En läroplats för lärare att hämta idéer till undervisning kan vara via denna plats.

Här är en högläsningssaga, hela sagan klickar du dig fram till:

Då  kom ett litet bi som var ute och samlade nektar.

KURSPLANEN I BIOLOGI GER BIET EN PLATS:

  • Genom undervisning i biologi ska eleverna kunna använda sina kunskaper för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet.
  • genom undervisningen ska eleverna få utveckla sina förmågor att använda biologin begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.
  • Undervisningen ska innehålla djurs, växters och organismers liv …

KURSPLANEN I GEOGRAFI GER BIET EN LITEN PLATS

  • Undervisningen i geografi ska innehålla frågor om hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.

Jag tror vi kan hitta fler uppslag i läroplanen än de jag givit här. Det viktiga är att vi undervisar och låter eleverna tänka och grubbla, utveckla frågeställningar och genom kunskap om kan ta ställning i eget handlande och ansvar.

En fråga jag ställer mig:

Ensamlevande vildbin? 

 

 

 

Det här inlägget postades i Ansvaret, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Miljöperspektivet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Hållbar undervisning, bisysslor och bikupeundervisning

  1. thord wiman skriver:

    Hej, Anne-Marie!

    Underbart om biet, oj, vad dessa hårt slitande distansarbetare uträttar och betyder för oss människor men vi lönar dem illa och dåligt förstår vi att läsa alla magiska berättelser i naturens bok.

    Men ”Hurra” för orden: ”Läroplanens miljöperspektiv omsluter alla kursplaner/all undervisning skall äga ett miljöperspektiv. Skarpt!

    Redan i början av februari är alltså årets viktigaste ord och ambition kärnfullt synliggjord. Just här bland barnen i framtidens hus måste det börja spira ett nyfiket, medvetet intresse för miljö och naturvårdsfrågor lokalt, globalt och ekologiskt uthålligt. Det kommer att krävas mycket kunskap för att hålla en jord i balans och ännu mer för att börja laga världen.

Kommentarer är stängda.